Cannondale

Download hier de prijslijst Cannondale 2017

cannondale-headerCannondale = Aluminium Pionier

Cannondale is met name bekend geworden dankzij hun expertise in aluminium framebouw. Cannondale zette de trend met flink 'oversized', 'triple-butted' aluminium buizen met mooi glad afgewerkte lasnaden. Op de aluminium frames prijkt de naam CAAD (Cannondale Advanced Aluminium Design).

Cannondale won enorm veel populariteit in Europa toen Ivan Gotti van de Saeco-Cannondale-ploeg in 1997 de Giro won met een Cannondale fiets die was voorzien van een CAAD 3 frame. Anno 2014 zijn we aanbeland bij de CAAD 10. Ook waren de rood-gele aluminium racefietsen mede verantwoordelijk voor de vele successen in de massasprints onder de welgevormde billen en de alles tot moes trappende turbobenen van 'Mooie Mario'.

mario-cipollini

Het misschien wel meest memorabele moment was de 4-op-rij overwinning van Mario Cipollini in de Tour de France van 1999, waarbij 'Cipo' de TV camera opzocht en riep "Cannondale makes the best bikes!" Dit gaf Cannondale's populariteit natuurlijk een enorme 'boost'.

In de mountainbike-wereld verwierf Cannondale een cult-status met de bijzonder vormgegeven en zeer stijve aluminium frames van de Killer-V Hardtail en de Full-Suspension Super-V.

 

cannondale-killer-v

Cannondale Killer V

cannondale-super-v

Cannondale Super-V

 

Cannondale = Carbon Pionier

Cannondale bleek niet alleen een vroege specialist te zijn op het gebied van hoogwaardige aluminium frames, ook met carbon wisten ze al snel superieure fietsen te bouwen. In 2004 introduceerde Cannondale tijdens de Giro het superlichte SIX13 carbon/alu frame. Deze fiets zorgde tijdens de Tour De France voor veel opschudding, omdat hij te licht was. De techniek liep hier ver vooruit op de regelgeving. Cannondale moest de fiets verzwaren om op het minimum toegelaten gewicht van 6,8 kg te komen. Als protest hierop reed de hele Saeco-ploeg een etappe in een shirt met de tekst "Legalize my Cannondale".

De eerste carbon racefiets- en mountainbikeframes waren nog een combinatie van aluminium en carbon. Kleine aluminium onderdelen of spaceframes werden met carbon buizen of schaaldelen met elkaar verbonden tot één geheel. Het mooiste voorbeeld hiervan is de Cannondale Super-V Raven van de jaren '90.

cannondale-super-v-raven-2000

Cannondale Super-V Raven

Cannondale ontwikkelde de carbon-techniek verder door om uiteindelijk Full-Carbon Monocoque frames te kunnen maken. Het eerste voorbeeld van een 100% carbon fiets uit één stuk is de Synapse racefiets uit 2005. De naam Synapse wordt nu gebruikt voor Cannondale's Enduro-racefietsen van zowel carbon als aluminium.

cannondale-synapse-2005

Cannondale Synapse 2005

Vandaag de dag is het Cannondale's Pro Cycling Team, 'The Green Machine', die op Full Carbon Cannondale SuperSix Evo racefietsen de eer verdedigt in de grote rondes en de klassiekers. Met onder andere 'Tourminator' Peter Sagan als showsteler. Sagan schept er genoegen in als winnaar op het achterwiel de finishlijn over te rijden.

peter-sagan-wheelie

 

Cannondale HeadShok & Lefty veersystemen

Cannondale staat ook bekend om de ontwikkeling van zijn eigen verende voorvorken. Het begon met de 'HeadShok', een voorvork waarbij het naaldgelagerde, verende element in het balhoofd van de fiets verwerkt is. Cannondale ontwikkelde dit concept oorspronkelijk voor hun mountainbikes, maar het werd al snel in alle andere fietsmodellen toegepast, tot racefietsen aan toe. De profs van de Saeco-ploeg reden de helse Parijs-Roubaix wedstrijd met een HeadShok. De HeadShok wordt nu nog met name in de diverse E-bike modellen van Cannondale toegepast.

Dat dit veersysteem goed werkt, blijkt wel uit het feit dat veel fietsmerken het HeadShok-principe kopiëren. Nagemaakt worden is het beste compliment dat je kan krijgen.

cannondale-headshok

Na de HeadShok kwam de Lefty. Dit is een voorvork die je eigenlijk geen vork kunt noemen, want hij heeft slechts één poot. In deze linker poot (vandaar Lefty) zit het veersysteem met naaldlagers op de kop gemonteerd. Het zogeheten 'upside-down-principe', afkomstig uit de motorfietswereld. Hier is het niet de buitenpoot van de telescoop die inveert, maar de binnenpoot. Dit levert een stijver, stabieler en lichter geheel op en een vering die nog soepeler en sneller reageert dan de conventionele dubbele-telescoop-vorken.

Je vindt de Lefty Carbon XLR en de Lefty Alloy PBR in de middenklasse en high-end mountainbikes van Cannondale.

cannondale-lefty

 

Cannondale E-bikes

Sinds een paar jaar is Cannondale ook zeer succesvol actief op de E-bike markt. Als één van de eersten heeft Cannondale een mooi assortiment sportieve en semi-sportieve E-bikes met de befaamde Bosch middenmotor.

Cannondale maakt elektrische toerfietsen, stadsfietsen en zelfs mountainbikes met middenmotor! Om aan de almaar groeiende vraag te kunnen voldoen, heeft Cannondale voor de E-bikes een compleet nieuwe productielijn in Oldenzaal opgezet.

 

cannondale-e-bike

BongersBikes = Cannondale dealer

In het najaar van 2014 zijn wij dealer van dit mooie merk geworden. We hebben voor u een selectie gemaakt van de mooiste en beste racefietsen, mountainbikes en E-bikes en informeren u graag in onze winkel over alles wat er over Cannondale te vertellen is en we helpen u met plezier bij het bepalen van wat voor u het meest geschikte Cannondale-model is. Kom gezellig langs in Apeldoorn en ervaar zelf de verschillende Cannondale fietsen!


Ga naar ons Cannondale assortiment