De Cannondale F-Si is speciaal ontwikkeld voor de professionele wedstrijdrijders.
Maar... gelukkig voor ons maakt Cannondale ook meerdere civiele versies van de wedstrijd-F-Si's. Voor iedereen die plezier beleeft aan snelle cross-country-ritten, maar er niet zijn/haar brood mee hoeft te verdienen. De Cannondale F-Si hardtail heeft een ultralicht carbon frame en de korte achtervork en de uitgekiende geometrie geven stabiliteit en wendbaarheid die jij nodig hebt op uitdagend terrein. De 2020 F-Si is ook de eerste mountainbike van Cannondale die profiteert van de nieuwe Lefty OCHO éénarmige voorvork!
De stuurgeometrie biedt je het beste van twee werelden: rustig en stabiel op hectische afdalingen, en toch snel en wendbaar op ander terrein. De Cannondale F-Si zorgt ervoor dat jouw vermogen wordt omgezet in prestaties. Hij heeft stijfheid op precies de juiste plekken dankzij het Ai-achterwiel met gelijke spaakhoek aan beide zijden, de oversized BB30a bracketas, de superkorte liggende achtervork en een BallisTec Carbon constructie.
Hoogwaardige Carbon frames
De Cannondale F-Si is leverbaar met twee soorten carbon frames:
- Hi-Mod BallisTec Carbon
- BallisTec Carbon
Hi-Mod staat voor High Modulus carbonvezels. Het verschil tussen Hi-Mod or not? Voornamelijk het gewicht. Met slechts 900 gram, is de F-Si Hi-Mod het lichtste mountainbikeframe dat Cannondale ooit gemaakt heeft.
Smooth
De F-Si frames zijn vloeiend, glad en clean vormgegeven, met onder andere geïntegreerde kabels en een onzichtbaar weggewerkte zadelpenklem.
Mooi hè?!
SAVE micro-suspension
SpeedRelease achteras
De stijfheid en het lage gewicht van een holle steekas met schroefdraad én de uitneem-snelheid van een quickrelease.
Dat is de slimme Speed Release achteras van Cannondale.
Lefty OCHO
De beste XC-vork. Punt!
Alle F-Si modellen, op één na, zijn uitgerust met Cannondale's nieuwste éénarmige voor'vork', de Lefty OCHO. Dat doet Cannondale natuurlijk niet voor niets. Er zijn simpelweg geen standaard vorken op de markt die aan Cannondale's hoge eisen voldoen. Het kan áltijd beter en daarom doen ze het maar zelf. In 2019 kwam Cannondale met de lichtste, stijfste en soepelste Lefty ooit: de OCHO.
Het F-Si frame en de voorvork zijn naar elkaar toe ontworpen. Door zijn ongelooflijke stijfheid (met slechts één arm!), unieke geometrie, lage onafgeveerde gewicht en superieure veerkarakteristiek levert de Lefty OCHO je een ongeëvenaarde stuurprecisie en controle.
Cannondale biedt twee uitvoeringen van de Lefty OCHO. Eén van carbon (1.446 gram) en een voordeligere aluminium versie (1.735 gram). Beide hebben een veerweg van 100mm.
Ai: Asymmetrische Integratie
Ai betekent dat Cannondale bij het optimaliseren van de aandrijflijn geen genoegen neemt met de standaard onderdelen van o.a. Shimano en Sram wanneer deze vergaande verbeteringen in de weg staan. Cannondale ontwikkelt veel cruciale onderdelen zelf, zoals in dit geval hun eigen BB30 bracketas.
Deze bracketas legt de aandrijflijn iets meer naar buiten en dit schept extra ruimte voor de achterband en maakt superkorte liggende achtervorken mogelijk voor extra tractie en een levendig stuurgedrag. Maar het primaire doel is dat dit een symmetrisch gespaakt achterwiel mogelijk maakt! Dat is sterker en rijdt nèt weer een stukje strakker.
Welke uitvoering van de F-Si past bij jou?
De Cannondale F-Si mountainbikes worden geleverd met verschillende kleuren, afmontages, remmen, velgen, banden, enz. We informeren je in de winkel graag over de eigenschappen van alle varianten van de F-Si.
De prijzen variëren van €1.999,- tot €9.999,-.
Cannondale F-Si testen?
Het is sterk aan te raden om eerst eens lekker proef te rijden op zo'n mooie carbon Cannondale XC hardtail. We hebben testexemplaren voor je klaar staan, want wij doen mee aan Cannondale's "First testride, then decide"-programma! Het is eventueel ook mogelijk om twee modellen na elkaar te testen, zodat je bijvoorbeeld de Full-Suspension Cannondale Scalpel kunt vergelijken met de hardtail F-Si.