Cannondale SystemSix - 'gratis' snelheid door aerodynamica

Dames en heren, bewonder hier het nieuwste wapen voor in het profpeloton: de Cannondale SystemSix!

Huh? Nóg een nieuwe fiets voor de profs? En de SuperSix EVO dan? Die doet het toch nog steeds heel goed? Jazeker wel, maar in de professionele wielersport is stilstand achteruitgang en Cannondale wil natuurlijk altijd blijven winnen. Daarom hebben de Amerikanen al hun know-how en wetenschappelijke methoden en technieken op dit nieuwe model los gelaten. Niet omdat de SuperSix achterop begon te raken, maar omdat Cannondale nog een aantal kansen zag liggen op het gebied van aerodynamica en rolweerstand. De SystemSix is een Aerofiets geworden die wat meer kan dan alleen maar hard rechtuit gaan op het vlakke.

Cannondale SystemSix Aero racefiets

De SystemSix lijkt op het eerste gezicht misschien de zoveelste Aerofiets te zijn die puur gemaakt is om keihard te gaan in vlakke etappes. De SystemSix is echter meer dan dat. Conventionele Aerofietsen zijn meestal te zwaar voor klim-etappes en de geometrie en het stuurgedrag zijn vooral geoptimaliseerd voor niet al te technische tijdritten en triathlons. Daardoor blinken Aero-fietsen in het algemeen niet uit in klimmen, dalen, scherp sturen en sprinten. De Cannondale SystemSix, daarentegen, is hier juist speciaal voor ontwikkeld!

Tot op heden werd de SuperSix Evo klimmersfiets voor alle soorten etappes ingezet, maar die is niet aerodynamisch geoptimaliseerd. Cannondale heeft ontdekt dat er een omslagpunt bestaat waarop een goede stroomlijn meer waardevolle seconden oplevert dan een zo laag mogelijk gewicht. Pas wanneer de klimmen écht stijl en lang worden, is de lichtgewicht SuperSix EVO in het voordeel. En op de vlakkere etappes met af en toe een colletje van de vierde en vijfde categorie moet deze SystemSix het verschil maken.

Stroomlijn en rolweerstand

Het doel was om een Aerofiets te ontwikkelen die ook nog een beetje goed kon klimmen, dalen, sturen en sprinten. Een typisch Nederlandse racefiets eigenlijk!

Het gewicht moest beperkt blijven en het all-round karakter van de SuperSix EVO moest zo veel mogelijk behouden blijven. Cannondale nam de geometrie en het levendige stuurgedrag van de SuperSix als uitgangspunt en ontwikkelde van daaruit deze aerodynamische versie. Daarnaast werd er gewerkt aan een zo laag mogelijke rolweerstand.

De zoektocht naar de optimale stroomlijn en de laagste rolweerstand begon met de wielen, welke in samenwerking met het bekende wielenmerk HED ontwikkeld zijn. De velgen zijn iets breder en geschikt voor banden tot 30mm.

Cannondale heeft maximaal gebruik gemaakt van CFD-simulatietechnieken en windtunnelproeven. Ben je geïnteresseerd in techniek in het algemeen en aerodynamica in het bijzonder? Download dan de 'whitepaper' (blauwe knop hieronder), waarin de techneuten van Cannondale uitgebreid hebben vastgelegd hoe ze te werk zijn gegaan, wat ze ontdekten en op basis van welke bevindingen en cijfers alle keuzes zijn gemaakt. Als je dit hebt gelezen, hoeven wij je helemaal niets meer over de SystemSix te vertellen!

Daarna wil je er alleen nog maar mee fietsen!

 

Aerodynamische wielen

Aerodynamische zadelpen

Aerodynamisch stuur

Carbon frame: hi-mod or not?

De Cannondale SystemSix heeft vanzelfsprekend een carbon frame.
Licht, stijf en aerodynamisch gevormd.

Cannondale biedt de SystemSix in twee soorten carbon, waarbij de 'hi-mod' versie wat minder weegt dan de gewone carbon variant.

Het frame is geschikt gemaakt voor alle soorten derailleursystemen: het elektronische Shimano Di2, de draadloze SRAM Etap of derailleurs met gewone kabelbediening. De accu van de elektrische systemen is mooi in de onderbuis weggewerkt en alle kabels zijn vanaf het stuur in het frame geïntegreerd. Heel mooi en natuurlijk aerodynamisch!

Geïntegreerde kabels

Kabels in het balhoofd

Disc brake only

Disc brake only

De SystemSix is uitsluitend leverbaar met schijfremmen. Deze remmen vele malen beter dan velgremmen, vooral in de regen, en bieden ook nog eens aerodynamisch enorm veel voordelen.

Het frame en vork van de SystemSix zijn voorzien van Speed Release snelspan-steekassen die compatibel zijn met alle standaard wielsets voor steekassen. Deze assen zijn speciaal door Cannondale ontwikkeld en combineren de voordelen van de stijve steekassen met die van de handige snelspanners. Met de Speed Release snelspan-steekassen gaat het wisselen van de wielen sneller en makkelijker dan ooit.

Cannondale SystemSix vanaf 5.299 Euro 

Er bestaan meerdere varianten van de SystemSix, waarvan we de meesten op voorraad hebben. De verschillen zitten 'm in de kleurstelling, de versnellingen, wielen, remmen, enz. Er is al een SystemSix vanaf €5.299,-. Vanzelfsprekend kost de lichtste SystemSix het meest: €11.999,-. Als je het heel snel zegt, lijkt het bijna niets. 😉

Bekijk alle 2024 SystemSix modellen op de website van Cannondale

 

Keuzestress?

Welke Cannondale SystemSix moet je nu kiezen en waarom? En in welke omstandigheden ben je met de SystemSix in het voordeel ten opzichte van de SuperSix EVO? Of is de Synapse endurance racer misschien ideaal voor jou? We informeren je in de winkel graag over de eigenschappen van alle Cannondale racefietsen, onderdelengroepen, remsystemen en wielsoorten.

 

Cannondale SystemSix testen?

Je kunt de SystemSix niet alleen bij ons bewonderen, je mag er ook mee rijden! Desnoods vergelijk je hem op één dag met de SuperSix. Wij juichen dat alleen maar toe. Van alle Cannondale racefietsen hebben we testexemplaren klaar staan, want wij doen mee aan Cannondale's "First testride, then decide"-programma!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.