Waar gaat het heen met de E-bike?

De E-bike is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. We zijn blij dat ze er zijn, maar er zijn wel een aantal ontwikkelingen en overwegingen waar de fietsindustrie en de consumenten over na moeten denken.

Zoveel mensen, zoveel wensen en dus ook zoveel verschillende E-bike concepten. Veel fabrikanten worstelen met de plaatsing van de elektrische motor in combinatie met derailleurversnellingen of versnellingsnaven. Je hebt voorwielmotoren, middenmotoren en achterwielmotoren. Welke motoren passen het beste bij de gewenste transmissies en de uiteenlopende gebruiksdoelen van de fiets? En wat zijn de voor- en nadelen van ieder concept voor de nabije en verre toekomst? De vraag is vooral hoe E-bikes over een langere periode onderhouden, gerepareerd en/of geupdate kunnen worden. En voor welke prijs...

 

Welk E-bike concept is het meest duurzaam?

Omwille van een mooi design worden de elektrische ondersteunings-systemen steeds vaker ín het rijwielgedeelte geïntegreerd. Mooi natuurlijk, maar helaas hebben de elektrische componenten in het algemeen een veel beperktere levensduur dan het rijwielgedeelte zelf, terwijl de prijzen van de elektrische onderdelen relatief hoog zijn.

Wat te doen als het betreffende systeem na een paar jaar niet meer door de fabrikant geleverd wordt en een nieuwer type motor niet meer past? De hele fiets aan de oud-ijzer-boer meegeven? Zo passen bijvoorbeeld Bosch motoren van de tweede generatie niet in een fiets met een eerste generatie Bosch motor. En de derde generatie is óók niet compatibel met zijn beide voorgangers.

Door keiharde concurrentie van (te) goedkope nieuwe E-bikes zijn de middenklasse en sub-premium E-bikes van veel A-merken toch al snel economisch total-loss, omdat de hoge reparatie- of updatekosten niet opwegen tegen de prijs van een nieuwe E-bike. Er zullen niet veel mensen zijn die €1000,- in hun E-bike met een huidige marktwaarde van €750,- investeren om de levensduur met een X aantal jaren te verlengen. Veel E-bikes in de lagere prijsklassen zijn zelfs al na zo'n 5 jaar economisch total-loss als enkel de accu vernieuwd moet worden! Dan is de restwaarde van het hele apparaat nul, terwijl het niet-elektrische rijwielgedeelte zelf nog vele jaren mee zou kunnen.

En zo belanden veel E-bikes, waarvan het rijwielgedeelte technisch vaak nog in hele goede staat is, op de schroothoop. Heeft het dan nog wel zin om een hoogwaardig en duurzaam rijwielgedeelte te ontwikkelen als de elektrische systemen de beperkende factor voor de levensduur zijn? We moeten ons realiseren dat we met een E-bike een elektrisch apparaat kopen waarvan het rijwielgedeelte, net als de behuizing en trommel van een wasmachine, 'collateral waste' is. De E-bike is een nieuwe vorm van chemisch afval en grof vuil geworden, een wegwerpproduct die de berg afgedankte laptops, telefoons, brommers, koelkasten en wasmachines flink verhoogt...

Dat moet anders!

Helaas maken teveel fietsfabrikanten zich hooguit druk om de nabije toekomst...

Gelukkig werken wij met twee fietsmerken die hier wel op een verstandige manier mee om willen gaan: Idworx en Santos.

Idworx en Santos fietsen worden gebouwd om een leven lang mee te gaan.

Daarom moet het elektrische systeem zo lang mogelijk met de fiets mee leven. Eventuele toekomstige service- en compatibiliteitsproblemen dienen daarbij tot een minimum beperkt te worden.

Of... de fiets moet ook zonder het elektrische systeem bruikbaar blijven!

Welk E-bike concept is dan het langst houdbaar?

Voorwielmotor?

Voorwielmotoren zijn eenvoudig en goedkoop toe te passen, maar zijn verre van ideaal wat betreft rijgedrag, handelbaarheid en veiligheid. Dit type motor kom je eigenlijk alleen tegen bij goedkope E-bikes. Deze zijn door de hoge update- en reparatiekosten in verhouding tot de lage aanschafwaarde en de als gevolg daarvan verwaarloosbare restwaarde verantwoordelijk voor de grootste bult afval.

Middenmotor?

Middenmotoren zijn fijn, maar ze drukken een stevige stempel op het design en de constructie van de fiets. Met het in het frame integreren van de motor zijn toekomstige compatibiliteitsproblemen onvermijdelijk en door de relatief complexe constructie is de levensduur van de motor aanzienlijk korter dan die van het rijwielgedeelte zelf. Daarnaast slijten de derailleurversnellingen, versnellingsnaven, tandwielen en kettingen sneller doordat de motor ze extra zwaar belast.

Achterwielmotor?

Achterwielmotoren rijden het best. Ze geven het meest natuurlijke rijgevoel en vormen geen extra belasting voor de transmissie.

De keuze in achterwiel-systemen wordt steeds groter en met de compatibiliteit en vervangbaarheid zullen in principe de komende decennia geen grote problemen te verwachten zijn. Als je kiest voor een 'add-on' systeem hoeven de motor, sensoren, kabels en vaak ook de accu géén integraal onderdeel van de fiets te zijn. Als merk X niet meer leverbaar is, dan kan alles relatief eenvoudig omgewisseld worden door een systeem van merk Y of Z. En mocht de accu toch in het frame geïntegreerd zijn, dan is deze altijd nog door accuspecialisten te reviseren, vaak zelfs voor dezelfde of een iets lagere prijs dan het in laten bouwen van een nieuwe officiële accu.

De ontwikkelingen op het gebied van achterwielmotoren gaan snel en de systemen worden steeds beter en slimmer. Deze lijken dus ideaal, maar helaas zijn ze niet te combineren met de bij trekkingfietsers en mountainbikers zo geliefde Rohloff versnellingsnaaf.

En toen kwam Pinion!

Het Duitse bedrijf Pinion maakt zeer duurzame versnellingsbakken die op de plaats van het bracket in het frame gebouwd worden. Pinion concurreert met Rohloff en hun versnellingssystemen zijn eveneens uitermate geschikt voor trekkingfietsen, mountainbikes en woon-werk-fietsen. Mede dankzij deze transmissie bouwen Santos en Idworx fietsen voor het leven.

Met de Pinion versnellingsbak in het bracket kan de motor mooi in het achterwiel gespaakt worden en voor een goede gewichtsverdeling wordt de accu op de onderbuis geplaatst. Systemen met achterwielmotoren worden door meerdere merken als complete kit geleverd: Motor, accu, display, bedieningsknoppen en een kabelboom. Door de kabels niet te integreren, maar gewoon buiten het frame aan te leggen, blijft het altijd mogelijk om bepaalde onderdelen of het gehele systeem los te koppelen en te vervangen.

E-bike met Pinion

Santos werkt met het systeem van GO Swissdrive en Idworx gebruikt de Neodrives van Alber

In theorie kan iedere Idworx of Santos met Pinion als E-bike geleverd worden. Af-fabriek levert Santos E-versies van de Travel Lite+ en de Travelmaster 3+ en Idworx biedt deze optie op dit moment op de oPinion, oPinion Ti, oPinion BLT en de oPinion Ti BLT. Misschien wordt het in de toekomst ook leverbaar op de mountainbikes, maar indien gewenst, kunnen wij dit in veel gevallen nú al voor je realiseren.

Op de toekomst voorbereid

Overweeg je een Idworx of Santos aan te schaffen, maar verwacht je over een paar jaar aan een E-bike toe te zijn? Dan zou het zonde zijn om de fiets alweer in te moeten ruilen op een E-bike, maar gelukkig is dit met een Idworx of Santos met Pinion geen probleem! Wij kunnen het elektrische systeem met achterwielmotor ook na een paar jaar, op het moment dat jij er aan toe bent, in jouw Pinion-fiets inbouwen.

Heb je al een paar jaar een Idworx of Santos E-bike die je om wat voor reden dan ook moet verkopen? Dan kan je twee dingen doen: Je verkoopt hem gewoon aan een nieuwe liefhebber die zo'n mooie, duurzame E-bike zoekt. De hoge nieuwwaarde en het duurzame rijwielgedeelte houden het lonend om te blijven investeren in reparaties en updates van de elektrische componenten.

En als een directe verkoop niet blijkt te lukken, dan kunnen we de elektrische delen altijd nog verwijderen en een normaal achterwiel plaatsen, zodat je je E-Idworx/Santos alsnog als een gewone fiets kunt verkopen. Onze ervaring is dat deze relatief weinig afschrijven. 

En is het niet fantastisch als jouw zoon of dochter later naar de middelbare school fietst of op fietsvakantie gaat met de ex-E-bike van opa of oma?