De Idworx oPinion Ti is de beste titanium trekkingfiets met Pinion. Punt!

Toen Idworx de All Rohler met Rohloff-versnellingen introduceerde, dachten we dat we nu wel zo'n beetje alles gezien hadden en dat de top nu wel bereikt zou zijn. Maar toen kwam de versnellingsbak van Pinion op de markt en daar maakte Gerrit Gaastra de oPinion mee. En wéér was er een topper geboren. Klaar nu? Nee hoor! Gerrit Gaastra wilde graag nog één keer dé ultieme trekkingfiets bouwen. Een jaar later was 'ie klaar: de Idworx oPinion Ti. Met een titanium frame.

Idworx oPinion Ti

Het plan was om er eerst maar eens 50 exemplaren van te bouwen, maar binnen een paar maanden bleek dat al veel te weinig. En zo werd er besloten om de oPinion Ti in het vaste assortiment op te nemen.

Idworx begrijpt, net als luxemerken Bentley en Rolls-Royce, dat je aan een high-end product niet teveel woorden vuil moet maken. Superlatieven zijn overbodig, want de kenners (waar deze fiets voor bedoeld is) hoef je niets te vertellen. De oPinion Ti kreeg op de website dan ook slechts een korte, ‘understated’ omschrijving.

De oPinion Ti is de beste trekkingbike die wij ooit gebouwd hebben. Punt!

Toch zijn er heel veel superlatieven van toepassing op de oPinion Ti: sterker, robuuster, comfortabeler, duurzamer, onderhoudsarmer, mooier, tijdlozer, exclusiever en ja... ook duurder. Als Bentley een trekkingfiets zou maken, dan zou dit ‘m zijn.

We zouden graag alles vertellen over de vele details waarmee de oPinion Ti al die superlatieven verwerft, maar dan wordt deze pagina veel te lang. Hieronder staan de hoofdzaken beschreven die specifiek zijn voor de Titanium oPinion. Bekijk de configuratie-pagina op de website van Idworx en kom langs in onze winkel om meer te weten te komen.

Idworx oPinion Ti titanium frame

Waarom titanium?

Volgens Gerrit Gaastra is de Idworx oPinion Ti met dezelfde stijfheidswaarden gebouwd als de aluminium oPinion, dus het rijgedrag is hetzelfde. Het stijve frame zorgt voor een voorspelbaar stuurgedrag en een goede stabiliteit, vooral met veel bepakking.

Ten opzichte van aluminium is titanium:

  • sterker
  • slagvaster
  • corrosiebestendiger
  • duurzamer

Lak is niet nodig en krasjes polijst je eenvoudig weg met een stukje staalwol.

Pinion C1.12 & P1.18 versnellingen

De Light Spec en Urban Spec van de Idworx oPinion Ti worden standaard geleverd met de C1.12 versnellingsbak met 12 versnellingen, een bereik van 600% en tussenstappen van 17,7%. Hier is de P1.18-bak optioneel.

De Travel Spec beschikt standaard over deze 18-speed versnellingsbak met een groter bereik van 636% en kleinere tussenstapjes van 11,5%.

Idworx oPinion Ti Pinion P1.18
Idworx tandriem Pinion

Ketting of tandriem

De discussie Carbon Drive versus Ferro Drive is voorbij!

Gerrit was en is nog steeds pro-Ferro Drive en wij hebben al vanaf het begin ervaring met de tandriem en zijn grote liefhebbers van de Carbon Drive.

De ene transmissie is niet per definitie beter dan de andere. Beide systemen hebben duidelijk zo hun eigen voor- en nadelen en je mag rustig voor jezelf bepalen welke transmissie het beste bij jou past.

De Idworx oPinion Ti wordt standaard geleverd met extra gehard stalen tandwielen en een zeer duurzame KMC X1 ketting, maar als je liever de Carbon Drive hebt, dan kan je die gewoon in de optielijst aanvinken. Jouw oPinion Ti wordt dan af-fabriek met de Gates CDX tandriem geleverd.

Verstelbare achterpadden

Bij Idworx-modellen met Rohloff zet je de ketting of tandriem op spanning met een excentrische trapas, maar bij de oPinion kan dit niet, omdat de Pinion-bak vast zit. Daarom zijn er bij alle Pinion-modellen verstelbare achterpadden toegepast.

Om ervoor te zorgen dat de uitlijning van de tandwielen en ketting/riem altijd correct blijft, heeft Idworx een extra stijve steekas toegepast, zodat beide padden altijd tegelijk naar voor en achter bewegen. Je verstelt het geheel met slechts één inbusbout aan de rechter kant. De linker pad hoeft niet apart afgesteld te worden, want die beweegt met het wiel mee, evenals de schijfrem.

Idworx oPinion Ti verstelbare achterpadden
Idworx oPinion Ti schijfrem

Schijfremmen

Het heeft lang geduurd tot de schijfrem in de trekking-scene geaccepteerd raakte, want de voorkeur lag heel lang bij low-tech velgremmen die onderweg eventueel zelf te repareren of te vervangen zijn. Schijfremmen werden in de loop der jaren echter steeds betrouwbaarder en de nadelen begonnen steeds minder op te wegen tegen de voordelen. Toen zelfs Gerrit Gaastra besloot ze op de All Rohler en later op de oPinion-modellen toe te passen, werd de schijfrem heel snel gemeengoed op trekkingfietsen.

De oPinion wordt in beide uitvoeringen standaard geleverd met Shimano Deore Trekking schijfremmen. De speciale heavy-duty Big Disc remmen, welke de remgrepen en remklauwen van het beproefde Hope V2 remsysteem combineert met Idworx' eigen 203 mm grote en 3 mm dikke remschijven, zijn optioneel.

De oPinion Ti is E-bike ready!

Dat Pinion een erg fijn en duurzaam systeem is, staat inmiddels buiten kijf. Maar het grootste voordeel is misschien wel het feit dat iedere fiets met Pinion eenvoudig om te bouwen is tot E-bike. Nu óf in de toekomst.

Een oPinion Ti schaf je niet voor een paar jaar aan. Hij is gebouwd om een groot deel van je leven mee te gaan en dan is het fijn om te weten dat je je trouwe reismaatje niet weg hoeft te doen wanneer je om wat voor reden dan ook aan een E-bike toe bent.

Idworx werkt met het Neodrives systeem van Alber. Dit systeem bestaat uit een achterwielmotor, een accu op de onderbuis, een computer midden op het stuur en bedieningsknoppen bij het linker handvat en kan af-fabriek of na een paar jaar alsnog ingebouwd worden.

Alber Neodrives

Topkwaliteit onderdelen

Idworx heeft de oPinion Ti afgemonteerd met de beste onderdelen die er verkrijgbaar zijn. Zo maakt Idworx gebruik van de superieure SON verlichting, Tubus bagagedragers, de beste RVS lagers, Schwalbe banden en ga zo maar door.

Er zijn echter ook veel standaard onderdelen uit de industrie die niet aan de strenge eisen van Idworx voldoen. In dat geval laat Gaastra de meest cruciale onderdelen volgens de hoge Idworx-standaard nieuw ontwikkelen en exclusief voor Idworx fabriceren, zoals bijvoorbeeld de gehard stalen voor- en achtertandwielen, de speciale Rigida Darim velgen, de kabelboom en de stuuruitslag-begrenzer.

De keus voor het beste van het beste is dus al door Gerrit Gaastra voor je gemaakt. Toch zagen ze bij Idworx nog ruimte voor een aantal opties, zoals extra lichte en sterke carbon velgen, comfort verhogende zadelpennen, een USB oplader aan de naafdynamo en een kettingkast. Bekijk de configuratiepagina op de site van Idworx maar eens.

Verder is jouw toekomstige oPinion Ti met ons assortiment sturen, handvatten, zadels, banden en pedalen in samenwerking met ons te personaliseren.

IDWORX OPINION Ti MODELLEN

Idworx oPinion Ti
Travel

Samengesteld voor optimale degelijkheid, duurzaamheid en comfort. Met brede Schwalbe Almotion banden, degelijke componenten en een comfortabel stuur.

Vanaf €7.095,-

Idworx oPinion Ti
Light

Samengesteld voor een doordachte mix van duurzaamheid en snelheid. Met snelle Schwalbe G-One banden, lichtgewicht componenten en een sportieve zithouding.

Vanaf €7.595,-

Fiets testenIdworx oPinion Ti testen?

We kunnen nog véél meer over de oPinion Ti vertellen, en dat doen we heel graag, maar je bent vast vooral benieuwd naar hoe zo'n topklasse titanium Idworx met Pinion transmissie rijdt. Dat kan natuurlijk! Kom maar gezellig langs voor een uitgebreide proefrit! We hebben zowel de aluminium als de titanium versies en natuurlijk hebben we de elektrische variant van de oPinion ook voor je klaar staan!