Zoek je een topklasse trekkingfiets met Pinion versnellingsbak en schijfremmen? Alsjeblieft: de Idworx oPinion! De oPinion is in feite een All Rohler, maar dan met Pinion versnellingen in plaats van Rohloff. Even de transmissie aanpassen is makkelijker gezegd dan gedaan, want in de praktijk kwam daar toch heel wat engineering aan te pas. Zo moesten het bracket, de achtervork en de kabelrouting opnieuw ontworpen worden.

Idworx oPinion

We zouden hier graag tot in detail uitleggen waarom de Idworx oPinion zo goed is (de verschillen ten opzichte van 'gewone' merken zitten in talloze details), maar dan zou deze pagina tientallen A4-tjes lang worden. Dat zullen we je maar besparen...

We lichten hieronder de belangrijkste eigenschappen toe.

Idworx oPinion frame

Stabiel trekking frame

Maximale stijfheid voor een stabiel en veilig rijgedrag onder last van zware bepakking en in snelle afdalingen. Het frame is op meerdere plaatsen verstevigd om de extra krachten die opgewekt worden door de schijfremmen te kunnen verwerken. Het typisch geconstrueerde kruispunt van de bovenbuis, zitbuis en achtervork draagt bij aan de extra sterke constructie.

De kabels lopen allemaal met mooie, ruime bochten buitenlangs om het frame niet onnodig met gaten te verzwakken. De kabelloop is goed uitgedokterd zodat geen enkele kabel slijtplekken in de lak kan maken.

De damesversie heeft een hoge instap, wat absoluut een vereiste is als je veilig met veel bagage wilt kunnen rijden.

Pinion C1.12 & P1.18 versnellingen

De oPinions Light Spec en Urban Spec worden standaard geleverd met de C1.12 versnellingsbak met 12 versnellingen, een bereik van 600% en stappen tussen de verzetten van 17,7%. De P1.18-bak is optioneel.

De Travel Spec beschikt standaard over deze 18-speed versnellingsbak met een groter bereik van 636% en kleinere tussenstapjes van 11,5%.

Pinion C1.12
Idworx tandriem Pinion

Ketting of tandriem

We hebben een paar jaar mogen genieten van een pittige discussie met Gerrit Gaastra en andere kopstukken uit de trekkingfiets-branche over de relatief nieuwe tandriem tegenover Idworx' eigen extra gehard stalen tandwielen met KMC ketting. Carbon Drive versus Ferro Drive!

Gerrit was en is nog steeds pro-Ferro Drive, met of zonder kettingkast. Wij hebben al vanaf het begin ervaring met de tandriem en we zijn grote liefhebbers van de Carbon Drive. Inmiddels heeft de tandriem zich ruimschoots bewezen en zijn de gemoederen bedaard. Je kunt nu rustig voor jezelf bepalen welke transmissie het beste bij jou past, want inmiddels zijn beide systemen gewoon af-fabriek op alle modellen van Idworx te verkrijgen.

Verstelbare achterpadden

Bij Idworx-modellen met Rohloff zet je de ketting of tandriem op spanning met een excentrische trapas, maar bij de oPinion kan dit niet, omdat de Pinion-bak vast zit. Daarom zijn er bij alle Pinion-modellen verstelbare achterpadden toegepast.

Om ervoor te zorgen dat de uitlijning van de tandwielen en ketting/riem altijd correct blijft, heeft Idworx een extra stijve steekas toegepast, zodat beide padden altijd tegelijk naar voor en achter bewegen. Je verstelt het geheel met slechts één inbusbout aan de rechter kant. De linker pad hoeft niet apart afgesteld te worden, want die beweegt met het wiel mee, evenals de schijfrem.

Idworx oPinion verstelbare achterpadden
Idworx oPinion Hope schijfrem

Schijfremmen

Het heeft lang geduurd tot de schijfrem in de trekking-scene geaccepteerd raakte, want de voorkeur lag heel lang bij low-tech velgremmen die onderweg eventueel zelf te repareren of te vervangen zijn. Schijfremmen werden in de loop der jaren echter steeds betrouwbaarder en de nadelen begonnen steeds minder op te wegen tegen de voordelen. Toen zelfs Gerrit Gaastra besloot ze op de All Rohler en later op de oPinion-modellen toe te passen, werd de schijfrem heel snel gemeengoed op trekkingfietsen.

De oPinion wordt in alle drie de uitvoeringen standaard geleverd met Shimano Deore Trekking schijfremmen. De speciale heavy-duty Big Disc remmen, welke de remgrepen en remklauwen van het beproefde Hope V2 remsysteem combineert met Idworx' eigen 203 mm grote en 3 mm dikke remschijven, zijn optioneel.

De oPinion is E-bike ready!

Dat Pinion een erg fijn en duurzaam systeem is, staat inmiddels buiten kijf. Maar het grootste voordeel is misschien wel het feit dat iedere fiets met Pinion eenvoudig om te bouwen is tot E-bike. Nu óf in de toekomst.

Een oPinion schaf je niet voor een paar jaar aan. Hij is gebouwd om een groot deel van je leven mee te gaan en dan is het fijn om te weten dat je je geliefde Idworx niet weg hoeft te doen wanneer je om wat voor reden dan ook aan een E-bike toe bent.

Idworx werkt met het Neodrives systeem van Alber. Dit systeem bestaat uit een achterwielmotor, een accu op de onderbuis, een computer midden op het stuur en bedieningsknoppen bij het linker handvat en kan af-fabriek of na een paar jaar alsnog ingebouwd worden.

Alber Neodrives

Topkwaliteit onderdelen

Idworx heeft de oPinion afgemonteerd met de beste onderdelen die er verkrijgbaar zijn. Zo maakt Idworx gebruik van de superieure SON verlichting, Tubus bagagedragers, de beste RVS lagers, Schwalbe banden en ga zo maar door.

Er zijn echter ook veel standaard onderdelen uit de industrie die niet aan de strenge eisen van Idworx voldoen. In dat geval laat Gaastra de meest cruciale onderdelen volgens de hoge Idworx-standaard nieuw ontwikkelen en exclusief voor Idworx fabriceren, zoals bijvoorbeeld de gehard stalen voor- en achtertandwielen, de speciale Rigida Darim velgen, de kabelboom en de stuuruitslag-begrenzer.

De keus voor het beste van het beste is dus al door Gerrit Gaastra voor je gemaakt. Toch zagen ze bij Idworx nog ruimte voor een aantal opties, zoals extra lichte en sterke carbon velgen, comfort verhogende zadelpennen, een USB oplader aan de naafdynamo, een kettingkast en een aantal lakkleuren. Bekijk de configuratiepagina op de site van Idworx maar eens.

Verder is jouw toekomstige oPinion met ons assortiment sturen, handvatten, zadels, banden en pedalen in samenwerking met ons te personaliseren.

IDWORX OPINION MODELLEN

oPinion URBAN SPEC


Idworx oPinion Urban Spec

De oPinion Urban Spec is klaar voor intensief dagelijks gebruik met het 12-speed Pinion C1.12 versnellingssysteem, lichtrollende en comfortabele 50 mm brede Schwalbe Marathon Almotion banden, Tubus bagagedrager en een Abus slot.

oPinion LIGHT SPEC


Idworx oPinion Light Spec

De oPinion Light Spec beschikt ook over de Pinion C1.12 versnellingsbak en rolt supersnel dankzij de 40 mm Schwalbe G-One banden, DaRim carbon velgen en diverse lichtgewicht onderdelen. Een slot ontbreekt.

oPinion TRAVEL SPEC


Idworx oPinion Travel Spec

De oPinion Travel Spec is de heavy-duty trekking variant met de 18-speed Pinion P1.18 transmissie. Klaar voor iedere reis met 55 mm Schwalbe Marathon Almotion banden, Tubus lowriders, verstevigde achterdrager en een trekkingstuur.

Idworx oPinion testen?

We kunnen nog véél meer over de oPinion vertellen, en dat doen we heel graag, maar je bent vast vooral benieuwd naar hoe zo'n topklasse Idworx oPinion rijdt en hoe deze zich verhoudt tot de All Rohler met Rohloff. Geen probleem! Kom maar gezellig langs en doe zelf een vergelijkende test met onze demo All Rohlers en oPinions!

En natuurlijk hebben we de elektrische versie van de oPinion ook voor je klaar staan!

Vul hier de modellen van interesse in.