Santos Travelmaster 2.9

Na de bekende Travelmasters 2.6 en 2.8 werd het in 2013 tijd voor eenTravelmaster 2.9. De Santos Travelmaster 2.9 is een heavy-duty 29er trekkingfiets met een aluminium frame, vaste stalen of verende voorvork en uitgebreide samenstellingsmogelijkheden.

Het eerste wat opvalt aan de Travelmaster 2.9 is de opmerkelijk gevormde bovenbuis. Hij heeft een soort van dromedarisbult. Dit is puur ‘form follows function’, want het frame is zo gebouwd dat er een verende voorvork in past en daardoor komt de voorkant van de fiets hoger te liggen. Daarnaast is de balhoofdbuis zo lang mogelijk gemaakt, want dat levert een stijver frame op en dus meer stabiliteit met volle bepakking. Om nu niet met de edele delen op de stang te komen als de berijder over de fiets staat, heeft Santos de bovenbuis in het midden laten zakken.

Santos Travelmaster 2.9

De Travelmaster 2.9 is een echte Santos wereldreizigersfiets, wat betekent dat hij gebouwd is op maximale duurzaamheid met een minimum aan onderhoud. Dat geldt echter net zo goed voor de Travel Lite, de nieuwere Travel Lite+ en de Travelmaster 3+. Die drie modellen doen qua rijgedrag, degelijkheid en praktische bruikbaarheid in niets onder voor de Travelmaster 2.9 en zijn op sommige gebieden zelfs een stukje beter. Wat is dan nog het bestaansrecht van 'de Dromedaris'?

Twee dingen:

  • Het is de enige Santos trekkingfiets waar een verende voorvork in past (waar géén voortassen op kunnen).
  • Het frame biedt ruimte aan 3 petflessen van 2 liter.
Santos Travelmaster 2.9 frame

Oersterk alu frame

Veilig reizen met veel bepakking vereist een stijf en stabiel frame en de Santos Travelmaster 2.9 heeft dat uiteraard. Deze Santos is bedoeld voor reizigers die voor langere tijd door Verweggistan trekken en veel bagage en water mee moeten kunnen nemen. Daarom is er met de verhoudingen van het frame rekening gehouden dat er drie multifunctionele flessenhouders voor 2 liter PET-flessen op passen. Je kan dus maar liefst 6 liter water in het frame meenemen en daarmee is deze ‘woestijnfiets met bult’ met recht een dromedaris te noemen.

De verhoogde voorkant biedt ruimte aan een verende voorvork en het levert tegelijk een meer comfortabele zitpositie op. Rijders die graag diep zitten kunnen er echter net zo goed hun geliefde sportieve houding op instellen.

Er bestaat geen damesversie van de Travelmaster 2.9.

 

Rohloff of Pinion

Kies maar:

Een Rohloff-naaf met 14 versnellingen in het achterwiel?

Lees meer over Rohloff >>

Of een 18-speed versnellingsbak van Pinion in het bracket?

Lees meer over Pinion >>

We kunnen geen winnaar aanwijzen, want ze hebben allebei hun eigen unieke voordelen. Je moet beide systemen gewoon zelf ervaren tijdens een paar proefritten in onze mooie bosrijke omgeving.

Santos Travel Lite Rohloff
Santos Travelmaster 2.9 Magura remmen

Velgremmen of schijfremmen

Je kunt alle soorten remmen op De Santos Travelmaster 2.9 bestellen. Hydraulische Magura velgremmen, V-brakes of schijfremmen. Kies gewoon het systeem dat het beste bij je past.

De Magura velgremmen zijn erg betrouwbaar en schijfremmen worden ook steeds beter. In de regel gebeurt daar dus niets vervelends mee, maar mocht er in Verweggistan toch iets aan de remmen kapot gaan, dan kan je altijd wel ergens een goedkope V-brake op de kop tikken en die tijdelijk monteren.  

 

Gates CDX tandriem

Een Santos met een tandriem van Gates is schoon, stil en bijzonder duurzaam. De tandriem hoeft niet gesmeerd te worden, roest niet en loopt altijd soepel, ook in de vette modder. Een tandriem betekent 'gewoon' heel veel fietsen en lekker weinig onderhoud plegen!

Santos kiest voor de tandwielen op de Travelmaster 2.9 met Rohloff uitsluitend voor de duurzamere CDX:EXP versie. Voor Pinion maakt Gates enkel de 'gewone' CDX tandwielen.

Santos Travelmaster 2.9 CDX tandriem
Santos E-bike Pendix eDrive

 

E-bike ready

De Travelmaster 2.9 is eenvoudig om te bouwen tot E-bike. Nu óf in de toekomst. De Travelmaster 2.9 is gebouwd om een groot deel van je leven mee te gaan en dan is het fijn om te weten dat je je geliefde reisgenoot niet weg hoeft te doen wanneer je om wat voor reden dan ook aan een E-bike toe bent.

De Travelmaster 2.9 met Pinion wordt uitgerust met een achterwielmotor van GO Swissdrive en voor de Rohloff-versie is er de Pendix eDrive middenmotor. Deze systemen kunnen af-fabriek ingebouwd worden, maar eventueel ook alsnog na een paar jaar.

 

Custombuilt

Iedere Santos is uniek. Je stelt jouw ideale Santos Travelmaster 2.9 zelf samen aan de hand van een uitgebreide optielijst en uiteindelijk wordt jouw wereldreisfiets op bestelling in Nieuw Vennep gebouwd.

Je kunt de Travelmaster 2.9 op laten bouwen met verschillende soorten remmen, bagagedragers, banden, sturen, zadels, handvatten, lampen, accessoires, enzovoort. Dat lijkt misschien een lastige puzzel, maar met een beetje hulp van ons en een paar proefritten heb jij je Travelmaster 2.9 zo samengesteld.

Het moeilijkste deel van het proces blijkt altijd het bepalen van de kleurstelling. En Santos maakt het je niet makkelijk, want ze bieden maar liefst 30 framekleuren en meer dan 50 letterkleuren! Daarbovenop bestaan de SON naafdynamo en de Rohloff-naaf ook nog eens in 6 kleuren! En van de Pinion zijn er 5. Succes!

Santos Custom built

 

Hulp nodig bij het samenstellen?

Maak je maar geen zorgen, het komt heus wel goed. Wij kunnen je alles vertellen over de vele opties in het Santos Custombuilt-programma. We kennen alle eigenschappen van alle onderdelen en wat deze voor jou in de praktijk kunnen betekenen. Samen bepalen we wat de voor jou beste samenstelling zal zijn.

 

Fiets testenSantos Travelmaster 2.9 testen?

Dat kan natuurlijk! Kom maar gezellig langs voor een uitgebreide proefrit. We hebben de Travelmaster 2.9 met Rohloff voor je klaar staan.