Weg met die ketting! Welkom Tandriem!

Een fiets met tandriem is de grootste innovatie aan de fiets van de afgelopen decennia. Als u van fietsen houdt, maar niet van onderhoud, dan is de tandriemaandrijving wat voor u. De Gates Belt Drive vervangt de vette ketting voor een schone, licht lopende en super sterke carbon tandriem die nauwelijks onderhoud nodig heeft.

Een fiets met tandriem-aandrijving van Gates is schoon, stil en bijzonder duurzaam. De tandriemaandrijving hoeft niet gesmeerd te worden en loopt altijd soepel. Lekker fietsen, lange tochten maken, op fietsvakantie, naar uw werk op en neer of door de modder ploeteren. Daarna wegzetten en de volgende dag zo weer op uw stille fiets springen en wegrijden.

Op een fiets met Belt Drive kan dat gewoon!

Bongers Bikes Belt Drive

Carbon Drive™ is het geesteskind van de Gates Corporation, een producent van technische producten met een grote reputatie op het gebied van duurzame, high performance transmissiesystemen. Of het nu om de aandrijving van een 1000 pk super charger gaat of om samenwerking met toonaangevende ondernemingen als BMW, Harley Davidson en Ducati, Gates biedt de industrie van autofabrikanten en motorfietsbouwers al sinds 1911 zijn expertise op het gebied van krachtoverbrenging. En dus ook voor op de fiets!

De tandriem is opgebouwd uit UV- en weerbestendig Polyurethaan rond een kern van carbon draden. Deze carbon kern biedt de benodigde treksterkte om ook op de fiets te kunnen profiteren van de voordelen van een soepele, schone en duurzame riemaandrijving.

Bongers Bikes Gates tandriem onderdelen

De voordelen van een Gates tandriem:

1 - Schoon

Een conventionele ketting moet gesmeerd worden, maar vermengd met zand kan er een schurende pasta ontstaan, waardoor de ketting extra snel slijt en de roestwerende laag verdwijnt. Een tandriem heeft geen smering nodig en blijft zo mooi schoon en bovendien kan deze niet roesten. Modder en sneeuw wordt tussen de tanden van de speciaal opengewerkte tandwielen door geperst. Een fiets met tandriem heeft geen ontsierende en zware kettingkast nodig.

2 - Duurzaam

Tijdens duurzaamheidstest werd aangetoond dat de tandriem een 2 tot 3 keer zo lange levensduur heeft als de meest duurzame conventionele ketting. Zo heeft Santos het record rond-de-wereldfietsen met een tandriem gehaald en zijn er veel successen geboekt in loodzware marathonwedstrijden als de Australische Crocodile Trophy.

3 - Efficiënt

De soepele carbon draden, de speciaal afgestemde steek van de tanden en het uitgekiende tandprofiel maken de riem net zo efficiënt als een standaard ketting. Onafhankelijke tests hebben
aangetoond dat de Gates Carbon Drive™ een even hoge vermogensoverdracht heeft als een nieuwe standaard rollenketting. Het rendement van een conventionele ketting kan snel verminderen door vuil en slijtage. In tegenstelling tot de ketting treedt bij de tandriem in de loop der tijd geen vervorming en nauwelijks slijtage op en daarmee ook géén rendementsverlies. Over de gehele levensduur is de tandriem dus efficiënter dan de conventionele fietsketting.

4 - Onderhoudsvriendelijk

Een tandriem hoeft niet gesmeerd te worden en dus hoeft u ook nooit meer in de weer met ontvettingsmiddeltjes, borstels en poetsdoeken. Zo af en toe het grove vuil met de tuinspuit wegspoelen is voldoende. Als u de fiets een beurt geeft en het frame met siliconenspray behandelt, dan kunt u de tandriem hier ook gerust eens mee inspuiten om hem extra vuilafstotend te maken. U heeft geen speciaal gereedschap als een kettingpons meer nodig. Het vervangen van de tandriem gebeurt heel eenvoudig met een inbussleuteltje. Een kettingkast is bij een tandriem niet nodig en dat maakt het uitnemen van het achterwiel in geval van een lekke band veel eenvoudiger.

5 - Stil

Geen zanderig gekraak van metaal op metaal, gerammel of andere geluiden.

6 - Snaarstrak

De tandriem rekt dankzij de carbon kern niet op en biedt dus, in tegenstelling tot de conventionele rollenketting, gedurende zijn gehele levensduur een nagenoeg constante spanning. Na een inrijperiode wordt de riem vaak even nagespannen en daarna nauwelijks meer.

7 - Lichtgewicht

Een reguliere fietsketting weegt ca. 300 gram. De tandriem heeft, afhankelijk van de lengte, een gewicht van slechts 70 tot 80 gram. Inclusief voor- en achtertandwiel weegt de tandriemaandrijving 300 gram. Daarnaast wordt het gewicht van een kettingkast uitgespaard. Met name vakantiefietsers hebben voordeel van het lagere gewicht van de tandriem, want zij hoeven op hun lange tochten geen zware reserveketting en kettingpons meer mee te nemen. Een reserveriem en een inbussleuteltje zijn voldoende voor het geval de riem breekt.

Bongers Bikes Gates tandriem

De nadelen van een Gates tandriem

1 - Niet universeel

Een tandriem kan alleen gecombineerd worden met versnellingsnaven. Niet met een derailleursysteem. Je zal derhalve enkel tandriemfietsen tegenkomen in combinatie met Rohloff, Pinion en Shimano versnellingsnaven of in een Single speed (fiets zonder versnellingen).

2 - Speciaal frame nodig

Een tandriem is een gesloten geheel en kan dus niet, zoals een ketting, opengemaakt worden om door de achtervork te leggen. Er is dus een speciaal frame nodig met een achtervork die je open kan maken. De technische randvoorwaarden waar een framebouwer zich aan dient te houden zijn zeer streng. De achtervork moet perfect uitgelijnd zijn om de riem goed recht te laten lopen en daarnaast stelt Rohloff strenge stijfheidseisen aan het frame om de lagers in de naaf niet te zwaar te belasten. Je zult de riem dus vrijwel uitsluitend op fietsen van de betere fabrikanten tegen komen die een constante constructiekwaliteit kunnen waarborgen.

3 - Enige voorzichtigheid is geboden

De carbon kerndraden van de tandriem mogen niet beschadigen en daarom is het belangrijk erop te letten dat de riem niet geknikt wordt, verkeerd gebogen of klem komt te zitten. Gates stelt voor alle zekerheid strenge voorwaarden, maar diverse testrijders hebben de riem al opzettelijk mishandeld en beschadigd en zij ontdekten dat het probleem minder groot is dan Gates omschrijft.

4 - Niet repareerbaar

Als een tandriem breekt, dan is het niet mogelijk deze te repareren, zoals bij een ketting wel het geval is. Na beschadiging dient de riem dus in z'n geheel vervangen te worden. Een nieuwe tandriem is niet zomaar in ieder dorp verkrijgbaar en dus is het raadzaam op lange tochten een reserveriem mee te nemen.

5 - Prijzig

Door de bovengenoemde strenge constructie-eisen kost een tandriem-frames meer dan een gelijksoortig frame met kettingaandrijving. De meerprijs voor een tandriem ligt gemiddeld tussen de 200 en 400 Euro. Verder worden fietsen met tandriem voornamelijk aangeboden in combinatie met een Rohloff-naaf of Pinion versnellingssysteem welke sowieso in de topklasse van de markt gepositioneerd zijn. Het klinkt misschien vreemd, maar rijden met een fiets met tandriem is eigenlijk heel saai...

Een tandriemfiets doet namelijk gewoon wat 'ie moet doen: rijden! Het rijdt heel vertrouwd, maar dan wel lekker soepel en stil, in alle omstandigheden en heel veel kilometers achtereen. Wij rijden zelf al jaren (vanaf 2009) met de tandriem en zijn helemaal overtuigd geraakt. De fietsen waar we zelf mee rijden maken we vaak bewust niet schoon en toch draait alles nog soepel en geruisloos! Probeer dat maar eens met een ketting...

Bongers Bikes tandriem vuil

Ontwikkeling in tandriemen

CDC

Gates begon destijds met het zogenaamde CDC systeem ook wel genaamd mudport. Op dit moment wordt het CDC systeem alleen nog maar gebruikt door Santos i.c.m Rohloff. Het voordeel van CDC is de bewezen duurzaamheid. CDC vraagt een zeer precieze uitlijning en een hoge mate van stabiliteit van de achtervork. Een ander nadeel van CDC is de vuilophoping bij het achtertandwiel. In extreme gevallen kan de viezigheid niet weg waardoor er een kans bestaat dat de riem er afloopt.

CDX

Het CDX systeem is een doorontwikkeling op het CDC systeem. Bij CDC bevindt de opstaande rand ter voorkoming van het aflopen van de riem zich aan de buitenzijde. Bij CDX bevindt die opstaande rand zich in het midden van het tandwiel. Hierdoor is het systeem iets minder gevoelig voor de uitlijning en raakt het makkelijker de viezigheid kwijt. Helaas is de duurzaamheid wel minder.

CDX EXP

Daarom heeft Gates het CDX EXP systeem ontwikkelt, speciaal voor Rohloff. Door de materiaaleigenschappen en de tandvormen aan te passen scoort dit systeem ook goed op duurzaamheid.

CDN

Omdat de voordelen van een tandriem door steeds meer fabrikanten worden gezien, heeft Gates ook een instap lijn ontwikkeld, genaamd CDN. Dit systeem maakt gebruik van een kunststof voortandwiel en is vooral geschikt voor stadsfietsen, de duurzaamheid speelt in dit segment een mindere rol.

Wij zijn zo enthousiast over de tandriem-aandrijving van Gates dat we iedereen uitnodigen om het zelf eens te komen proberen!

Met de merken Santos, Koga, Van Nicholas en idworx hebben wij de vier voornaamste leveranciers van tandriemfietsen onder één dak. We hebben trekking fietsen, toerfietsen, mountainbikes en zelfs een gravelracer met tandriem en u kunt ze allemaal bij ons testen!

We kunnen veel soorten tandwielen en tandriemen uit voorraad leveren.

Bestel uw nieuwe Gates onderdelen eenvoudig in onze webshop!

Bongers Bikes Gates Belt Drive