De Idworx All Rohler (Ti) is een topklasse trekkingfiets met Rohloff en schijfremmen.
De Idworx All Rohler met de uiterst duurzame Rohloff-naaf verenigt de nooit-eindigende-evolutie van de legendarische Idworx Easy Rohler met de voordelen van schijfremmen. De naam All Rohler zegt het al: dit topmodel is geschikt gemaakt om over alle soorten ondergrond voort te rollen. Altijd, overal, met veel bepakking en in alle weersomstandigheden.
De Idworx All Rohler is initieel ontwikkeld als een pure 'heavy-duty' Idworx trekkingfiets. Voor leuke tripjes als een fietsreis rond de wereld bijvoorbeeld. De aluminium versie rolt onder de naam All Rohler. Later werd er een lichtere Titanium versie aan het assortiment toegevoegd: de All Rohler Ti.
We zouden hier graag tot in detail uitleggen waarom de Idworx All Rohler de perfectie op trekkingfiets-gebied benadert (de verschillen ten opzichte van 'gewone' merken zitten in talloze details), maar dan zou deze pagina tientallen A4-tjes lang worden. Dat zullen we je maar besparen...
Feit is dat Idworx inmiddels de status heeft bereikt dat er niet meer met veel woorden beschreven hoeft te worden waaróm en op welke manier hun fietsen zo goed zijn. Net als Rolls-Royce en Bentley, waarvan de hele wereld allang wéét dat ze de beste en meest luxueuze automobielen bouwen. Deze merken hoeven geen mooie marketing-superlatieven meer te gebruiken. Zo is ook de zelfverzekerde Gerrit Gaastra op de website van Idworx opvallend zuinig met toelichtingen en zelflovende bewoordingen. Hij vindt een tot in detail perfect uitgedachte fiets met een superieure bouwkwaliteit en een hoog afwerkingsniveau namelijk heel vanzelfsprekend. Maar dat is het absoluut niet...
Stabiel trekking frame
Maximale stijfheid voor een stabiel en veilig rijgedrag onder last van zware bepakking en in snelle afdalingen. Het frame is op meerdere plaatsen verstevigd om de extra krachten die opgewekt worden door de schijfremmen te kunnen verwerken. Het typisch geconstrueerde kruispunt van de bovenbuis, zitbuis en achtervork draagt bij aan de extra sterke constructie.
Het frame van de All Rohler Ti is met dezelfde stijfheidswaarden gebouwd als die van de aluminium All Rohler. Ten opzichte van aluminium is titanium sterker, slagvaster, corrosiebestendiger en dus duurzamer. Lak is niet nodig en krasjes polijst je eenvoudig weg met een stukje staalwol.
De kabels lopen allemaal met mooie, ruime bochten buitenlangs om het frame niet onnodig met gaten te verzwakken. De kabelloop is goed uitgedokterd zodat geen enkele kabel slijtplekken in de lak kan maken.
Rohloff 14-speed versnellingsnaaf
Over de beroemde Rohloff Speedhub kunnen we kort zijn:
- 14 interne versnellingen
- Groot bereik van 526%
- Onderhoudsarm: 1x per jaar olie verversen
- Extreem duurzaam
Schijfremmen
Het heeft lang geduurd tot de schijfrem in de trekking-scene geaccepteerd raakte, want de voorkeur lag heel lang bij low-tech velgremmen die onderweg eventueel zelf te repareren of te vervangen zijn. Schijfremmen werden in de loop der jaren echter steeds betrouwbaarder en de nadelen begonnen steeds minder op te wegen tegen de voordelen. Toen zelfs Gerrit Gaastra besloot ze op de All Rohler toe te passen, werd de schijfrem heel snel gemeengoed op trekkingfietsen.
Een aan te raden optie voor de All Rohler (Ti) zijn de speciale heavy-duty Big Disc remmen, welke de remgrepen en remklauwen van het beproefde Hope V2 remsysteem combineert met Idworx' eigen 203 mm grote en 3 mm dikke remschijven. Standaard wordt de All Rohler (Ti) uitgeleverd met Shimano Shimano Deore XT shijfremmen.
Ketting of tandriem
We hebben een paar jaar mogen genieten van een pittige discussie met Gerrit Gaastra en andere kopstukken uit de trekkingfiets-branche over de relatief nieuwe tandriem tegenover Idworx' eigen extra gehard stalen tandwielen met KMC ketting. Carbon Drive versus Ferro Drive!
Gerrit was en is nog steeds pro-Ferro Drive, met of zonder kettingkast. Wij hebben al vanaf het begin ervaring met de tandriem en we zijn grote liefhebbers van de Carbon Drive. Inmiddels heeft de tandriem zich ruimschoots bewezen en zijn de gemoederen bedaard. Je kunt nu rustig voor jezelf bepalen welke transmissie het beste bij jou past, want inmiddels zijn beide systemen gewoon af-fabriek op alle modellen van Idworx te verkrijgen.
Topkwaliteit onderdelen
Idworx heeft de All Rohler afgemonteerd met de beste onderdelen die er verkrijgbaar zijn. Zo maakt Idworx gebruik van de superieure SON verlichting, speciale Rigida Darim velgen, Tubus bagagedragers, de beste RVS lagers, Schwalbe banden en ga zo maar door.
Er zijn echter ook veel standaard onderdelen uit de industrie die niet aan de strenge eisen van Idworx voldoen. In dat geval laat Gaastra de meest cruciale onderdelen volgens de hoge Idworx-standaard nieuw ontwikkelen en exclusief voor Idworx fabriceren, zoals bijvoorbeeld de Big Disc remschijven, het gehard stalen voortandwiel en de stuuruitslag-begrenzer.
De keus voor het beste van het beste is dus al door Gerrit Gaastra voor je gemaakt. Toch zagen ze bij Idworx nog ruimte voor een aantal opties, zoals extra lichte en sterke carbon velgen, comfort verhogende zadelpennen, een kettingkast en een aantal lakkleuren. Bekijk de configuratiepagina op de site van Idworx maar eens.
Verder is jouw toekomstige All Rohler met ons assortiment sturen, handvatten, zadels, banden en pedalen in samenwerking met ons te personaliseren.
Idworx All Rohler testen?
We kunnen nog véél meer over deze geweldige Idworx trekkingfiets vertellen, en dat doen we met plezier, maar je bent vast vooral benieuwd naar hoe zo'n topklasse Idworx All Rohler nu daadwerkelijk rijdt. Geen probleem! Kom maar gezellig langs en maak een proefrit op één van onze demo-All Rohlers!