Idworx oPinion

De indrukwekkende Idworx oPinion is het nieuwste topmodel van de Idworx trekkingfiets-collectie. De oPinion is gebaseerd op de All Rohler, maar heeft in plaats van een Rohloff-naaf de nieuwe Pinion P1.18 versnellingsbak met 18 versnellingen in het bracket.

Lees hier meer over de Pinion P1.18 versnellingsbak >>

De oPinion is gebouwd voor de zwaardere trektochten, waarbij je de meest uiteenlopende omstandigheden en verschillende soorten ondergrond tegen kan komen. Hij rijdt dankzij zijn grote, 55mm dikke Schwalbe Almotion banden, comfortabel op alle soorten wegen. Ook als je het eigenlijk geen 'weg' meer mag noemen.

De Idworx oPinion is standaard uitgerust met:

  • Pinion versnellingsbak, zwart geanodiseerd. Zeer robuust, duurzaam en onderhoudsarm.
  • SON naafdynamo met extra brede body voor een sterker wiel.
  • Schwalbe Almotion allroad banden, 28 inch, 55mm breed.
  • Stress Reducer: de stuuruitslag wordt door een nok begrensd, waardoor de schakelkabels, remleidingen, koplamp en de bovenbuis niet meer kunnen beschadigen bij een val.
  • Handgespaakte 28" wielen met unieke Idworx Rigida Darim velgen. Extra breed uitgevoerd voor een stabiel rijgedrag in combinatie met de 55mm brede banden.
  • Tubus bagagedrager. Oerdegelijk en sterk.
  • Titanium zadelpen voor extra comfort.

De Idworx oPinion wordt gefabriceerd in twee uitvoeringen: de "Travel Spec" en de"Urban Spec". Beide ‘specs’ zijn verkrijgbaar in twee kleuren: zwart en wit.

De Travel Spec is qua uitrusting gelijk aan de All Rohler, waarvan hij is afgeleid.

  • Idworx’ eigen extra dikke remschijven, 203 mm voor en achter.
  • Hope Tech Evo V2 remklauwen en -grepen.
  • 55 millimeter dikke Schwalbe Almotion banden.
  • Tubus Duo lowriders.
  • Verstelbare stuurpen met riser stuur en Ergon handvatten.
  • Verstevigingsbracket (brace) aan de Tubus achterdrager voor meer stabiliteit.

De Urban spec is een minder heavy-duty  versie voor touring en woon-werk verkeer.

  • Shimano XT remschijven, 180 mm voor en achter.
  • Shimano XT remklauwen en -grepen.
  • 50 millimeter dikke Schwalbe Almotion banden.
  • Geen lowriders (wel een optie)
  • Vaste sportieve stuurpen met Duraflite carbon stuur en ESI handvatten.
  • Standaard Tubus achterdrager zonder brace.

De verschillende sturen geven de Travel Spec en de Urban Spec een andere zitpositie. De Travel is vooral comfortabel in te stellen voor lange ritten, de Urban staat sportiever afgesteld.

De Shimano XT schijfremmen van de Idworx oPinion Urban Spec hebben al een prima reputatie, maar de enorme, extra dikke Hope-Idworx schijven zijn nog beter geschikt voor het zwaardere trekkingwerk. De robuuste Idworx-schijven kunnen tegen een stootje, met de XT’s moet je wat voorzichtiger omgaan.

De Hope schijfremmen op de Idworx oPinion Travel Spec zijn flink overbemeten en zorgen voor een veilig remgedrag in de snelste en langste afdalingen. Schijfremmen zijn door fanatieke trekkingfietsers lange tijd niet geliefd geweest, omdat het aanbod tot voor kort onvoldoende degelijk en duurzaam was en de voordelen niet opwogen tegen de nadelen. Gelukkig komt daar nu verandering in. Idworx heeft namelijk speciale, extra degelijke 203mm grote en 3,2mm dikke remschijven ontwikkeld. Dit zijn de grootste schijfremmen die ooit op een fiets zijn toegepast.

Schijfremmen belasten de spaken meer dan velgremmen doen en daarnaast hebben de spaken het bij trekkingfietsen met veel bepakking al zo zwaar en daarom is het erg belangrijk dat een trekkingfiets met schijfremmen uitgerust wordt met hele goede, handgespaakte wielen. Met de speciale Idworx Rigida Darim velgen, sterke DT-Swiss spaken, zelfborgende spaaknippels en een echte vakman achter het spaakapparaat heeft Idworx dat helemaal perfect voor elkaar.

De Idworx oPinion zit vol met alle innovatieve en goed doordachte Idworx-details, zoals de stekkerloze naafdynamo met externe, ononderbroken kabelboom. De naafdynamo maakt contact met de patten van de voorvork en het wiel kan zonder gepruts met stekkertjes eenvoudig uitgenomen worden in geval van een lekke band.

Het van een duurzame poedercoating voorziene frame is zeer stijf en stabiel en is "Beltdrive-ready", oftewel: er kan ook een tandriem op!

Idworx staat vanaf het begin zeer kritisch tegenover de tandriem en levert de oPinion daarom standaard met een ketting. De praktijk heeft echter uitgewezen dat Idworx' skepsis niet helemaal terecht is. Wij en veel van onze klanten hebben er al jaren ervaring mee en zijn erg enthousiast over het gebruiksgemak van de onderhoudsvriendelijke en duurzame tandriem. Ongeveer 95% van de door ons verkochte Idworxen wordt met een tandriem afgeleverd.

Lees hier meer over de tandriem van Gates >>

Mocht u nog twijfels hebben over de kwaliteit van de tandriem, dan kunt u natuurlijk nog gewoon kiezen voor de extra gehard stalen Heggeman tandwielen met een KMC X1 ketting.

 

Prijzen van de Idworx oPinion Urban & Travel Spec:

 

 
Idworx oPinion Urban Spec

Idworx oPinion Travel Spec
Idworx oPinion Travel Spec met The Plug

Beltdrive optie

 

€5.295,-

€5895,-
€6045,-

+€220,-