De Idworx Rohler (Ti) BLT maakt deel uit van The fellowship of the BLT's.
Stel: je hebt nog ergens een ring liggen die je moet vernietigen. In de vuren van een vulkaan in een ver en gevaarlijk land ofzo. Om daar te komen moet je een lange reis maken door zeer onherbergzame gebieden. Daar heb je natuurlijk een extreem betrouwbare en terreinvaardige trekkingfiets voor nodig. Daarom willen wij je graag aan de nieuwe Idworx Rohler (Ti) BLT voorstellen. Met het robuuste aluminium of titanium(!) frame, de mountainbike-achtige geometrie, de brede gravelbanden en het bijna onverwoestbare Rohloff versnellingssysteem, is de Idworx Rohler BLT dé ideale partner voor een dergelijke queeste. Maar net zo goed voor iets minder extreems als een rondje Schwartzwald ofzo... Dat kan natuurlijk ook gewoon.
De Idworx oPinion (Ti) BLT modellen (met Pinion versnellingsbak) zijn al een paar jaar een groot succes. De relatief nieuwe Pinion is een goede transmissie gebleken (de kinderziektes zijn er inmiddels uit), maar toch zijn er nog heel veel liefhebbers van de aloude Rohloff-naaf. Dat is niet voor niets, want deze Duitse versnellingsnaaf is nog altijd het meest betrouwbare en duurzaamste versnellingssysteem ter wereld. Het was dus een kwestie van tijd dat Idworx de Fellowship of the BLT's zou versterken met een BLT met Rohloff.
Net als bij de andere BLT-modellen, bestaan er twee uitvoeringen van de Rohler BLT; de klassieke aluminium versie Rohler BLT en de lichte en exclusieve titanium versie Rohler Ti BLT. Standaard zijn deze fietsen uitgerust met 28" wielen, maar er is ook een compromisloos off-road Extreme Package (met vette 70mm off-road banden rond 27,5 Inch velgen) beschikbaar.
Hieronder beschrijven we de meest specifieke kenmerken van beide Rohler BLT-varianten. Om alles te weten te komen over de vele mooie details, nodigen we je uit om deze fiets in de winkel te komen bekijken.
Sportief trekking frame
De Rohler BLT heeft een stijf frame van triple-butted aluminium. Deze is niet alleen gebouwd om veel bagage te kunnen dragen, maar ook om de sportieve rij-eigenschappen van een mountainbike te benaderen.
Het frame van de Rohler Ti BLT is met dezelfde stijfheidswaarden gebouwd als die van de aluminium Rohler BLT. Ten opzichte van aluminium is titanium sterker, slagvaster, corrosiebestendiger en dus duurzamer. Lak is niet nodig en krasjes polijst je eenvoudig weg met een stukje staalwol.
Het frame is een kruising tussen die van de Idworx Rockn Rohler mountainbike en Idworx' trekkingfietsen met Rohloff.
Net als alle andere Idworx-modellen heeft het stuur een doordraai-beveiliging die voorkomt dat het frame, de koplamp en de kabels beschadigen als gevolg van een val. Geen overbodige luxe bij deze off-roader!
Rohloff versnellingsnaaf
Over de beroemde Rohloff Speedhub kunnen we kort zijn:
- 14 interne versnellingen
- Groot bereik van 526%
- Onderhoudsarm: 1x per jaar olie verversen
- Extreem duurzaam
Ketting of tandriem
We hebben een paar jaar mogen genieten van een pittige discussie met Gerrit Gaastra en andere kopstukken uit de trekkingfiets-branche over de tandriem tegenover Idworx' eigen extra gehard stalen tandwielen met KMC ketting. Carbon Drive versus Ferro Drive!
Gerrit was en is nog steeds pro-Ferro Drive en levert zijn fietsen standaard met een kettingoverbrenging. Wij hebben al jaren ervaring met de tandriem en zijn overtuigd van de voordelen. Inmiddels heeft de tandriem zich ruimschoots bewezen en zijn de gemoederen bedaard. Je kunt voor jezelf bepalen welke overbrenging het beste bij jou past, want de tandriem is ook af-fabriek op de Rohler BLT als optie verkrijgbaar.
29" of 27,5" wielen
De Rohler BLT heeft standaard dezelfde wielen als twentyniner mountainbikes. Deze presteren goed op de meeste soorten off-road ondergrond, maar deze wielsoort rolt ook nog redelijk soepel op asfalt.
De Rohler BLT met het optionele Extreme-pack heeft kleinere 27,5" velgen met dikkere banden die je beter in staat stellen de meest extreme omstandigheden te bedwingen. Meer grip, meer luchtvering en meer fun buiten de gebaande paden. Waar de Multi strandt, daar gaat de Extreme dóór.
De totale wielomtrek is bij beide uitvoeringen nagenoeg gelijk.
Schijfremmen
Schijfremmen werden in de trekkingfiets-wereld decennia lang niet geaccepteerd, maar mede door de snelle ontwikkelingen in de mountainbike-scene werden schijfremmen steeds betrouwbaarder en begonnen de nadelen minder op te wegen tegen de voordelen. Toen zelfs de kritische Gerrit Gaastra een paar jaar geleden besloot ze op de All Rohler toe te passen, werd de schijfrem snel gemeengoed op trekkingfietsen.
De Rohler BLT is tegelijk een lastdier en een mountainbike en goede schijfremmen zijn absoluut geen overbodige luxe. De Rohler BLT wordt standaard geleverd met Shimano Deore XT schijfremmen. Die remmen zijn erg goed, maar het kan altijd degelijker. De optionele heavy-duty Idworx/Hope Big Disc schijfremmen zijn met name op de Rohler BLT met Extreme-pack sterk aan te raden.
Geen lowriders, maar bikepacking tassen.
Het is je misschien al opgevallen dat bij alle BLT-modellen van Idworx de lowriders voor tassen aan de voorvork niet tot de standaarduitrusting behoren. Dat is omdat de laag aan de voorvork hangende tassen in het ruige terrein flink in de weg zitten en een nadelige invloed hebben op de wendbaarheid en balans van de fiets.
De functie van lowridertassen wordt tegenwoordig overgenomen door zogeheten bikepacking-tassen: een tas ín de framedriehoek en een grote waterdichte roltas aan het stuur. Werkt perfect!