Pinion

De Pinion P1.18 is een versnellingsbak met 18 verzetten die in het midden van de fiets gepositioneerd is. Het Pinion versnellingssysteem is ontwikkeld door twee Duitse techneuten afkomstig van de transmissie-afdeling van Porsche. Na versnellingsbakken voor sportwagens te hebben ontwikkeld bedachten de heren Michael Schmitz en Christoph Lermen dat die technieken ook heel goed geschikt gemaakt konden worden voor fietsen.
Het doel van de ontwikkelaars van Pinion was het meest duurzame en onderhoudsvriendelijke versnellingssyteem te maken met een groot versnellingsbereik en een goede gewichtsverdeling. Michael en Christoph zullen het zelf niet hardop zeggen, maar de Pinion is bedoeld als alternatief voor de 14-versnellingsnaaf van het eveneens Duitse bedrijf Rohloff.

De Pinion is op een vergelijkbare manier geconstrueerd als de versnellingsbak van een auto. Drie assen met daarop een serie tandwielen in verschillende groottes. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen.

 


De Pinion-bak wordt in zijn geheel op de plaats van het bracket onder het frame geschroefd. Om de Pinion in een fiets toe te kunnen passen moeten de fietsfabrikanten een speciaal frame maken.

Inclusief draaischakelaar en kabels weegt de Pinion 2796 gram, wat 976 gram meer is dan een Rohloff-set, maar het voordeel is dat dit gewicht in het midden van de fiets zit in plaats van in het achterwiel. Het zwaartepunt komt zo mooi laag en centraal te liggen en het achterwiel blijft lekker licht.

De Pinion P1.18 beschikt over een relatief klein voortandwiel en een groot achtertandwiel. Tandwielen van deze afmetingen zorgen voor een optimale werking van de tandriem, met een minimale kans op overslaan, omdat de tandriem altijd op voldoende tanden aangrijpt.

Het kleinere voortandwiel geeft een extra grote bodemvrijheid. Het tandwiel en de tandriem zullen zo niet snel beschadigen door rotsblokken en boomstammen.

Groot versnellingsbereik

De Pinion P1.18 heeft een totaalbereik van maar liefst 636% tegenover 530% van de Rohloff-naaf met 14 versnellingen. Het bereik is zelfs groter dan van de meeste 3x9 en 3x10 derailleurssystemen! 

De grootte van de stappen tussen de versnellingen is bij Rohloff 13,5 en 13,7% en bij de Pinion is dit slechts 11,5%. De Pinion heeft dus meer versnellingen met een groter bereik en kleinere tussenstapjes.



Onderhoudsvriendelijk

Alle draaiende delen van de Pinion-bak zitten hermetisch opgeborgen in een aluminium behuizing. De versnellingsbak heeft dus geen last van water en vuil. Bij de Rohloff-naaf hoef je slechts om de 5000 km de olie te verversen. Dat is al heel erg weinig, maar bij de Pinion hoef je slechts om de 10.000 km de bak van nieuwe olie te voorzien! Of één keer per jaar.

Bijkomend voordeel van de Pinion is dat deze naast een conventionele ketting ook met een Gates Beltdrive uitgerust kan worden. De tandriem-aandrijving van Gates is schoon, stil en bijzonder duurzaam. De tandriem hoeft niet gesmeerd te worden en loopt altijd soepel.
Lees hier alles over de Gates Beltdrive >>

Hoog rendement

De tandwielen, lagers en assen van de Pinion zijn geconstrueerd voor een lange levensduur in combinatie met een zo hoog mogelijk rendement. Deutsche gründlichkeit met de precisie van een Zwitsers uurwerk!

En dat hoge rendement blijkt in de praktijk goed voelbaar. De Pinion trapt lekker licht!

Eenvoudige bediening

Alle 18 versnellingen worden eenvoudig bediend met een draaihandvat. Je kan in een handomdraai meerdere versnellingen op en af schakelen en de Pinion schakelt ook wanneer de trappers niet draaien.

De draaishifter bedient de bak met twee trekkabels die, in tegenstelling tot bij een derailleursysteem, niet continu onder spanning staan. Omdat de kabels slechts tot aan het bracket lopen en dus relatief kort zijn is er weinig interne wrijving en zo is de schakelwerking lekker licht.

De indexering (de klik) van de versnellingen zit in de versnellingsbak en niet in de draaigreep. Versnellingen afstellen behoort dus tot het verleden!

Pinion: meer, meer, minder, meer, meer en minder

  • Meer versnellingen (18 stuks)
  • Groter bereik (636%)
  • Minder grote tussenstappen (11,5%)
  • Meer geoptimaliseerde gewichtsverdeling
  • Meer duurzaamheid (minstens 60.000 km)
  • Minder onderhoud (om de 10.000 km olie verversen)

De Pinion versnellingsbak werd reeds gedurende de ontwikkelingsperiode snel geadopteerd door de MTB-Downhill-scene, maar nu de versnellingsbak sinds Juli 2012 productierijp is, zie je hem ook in cross-country mountainbikes en trekkingfietsen verschijnen en daar zijn wij van Bongers Bikes heel blij mee, want daar zijn wij in gespecialiseerd!

Bongers Bikes is de eerste geautoriseerde Pinion-dealer en tot nu toe het enige officiële door Pinion aangestelde service-center in Nederland. 

Om al snel ervaring op te kunnen doen met dit bijzondere systeem hebben we in eigen beheer een aantal 29er mountainbikes en een trekkingfiets met Pinion laten maken. Daarnaast hebben we de Koga Signature WorldTraveller29 met Pinion en de Idworx oPinion in de winkel staan en eind 2014 komt Santos met de Travel Lite en de Travelmaster 2.9 met Pinion.

Al deze fietsen worden uitgebreid getest. Niet alleen door ons, maar ook door u! Hiervoor kunt u zich aanmelden voor onze clinics of een fiets voor een dagdeel lenen.

Kom langs en ervaar de Pinion zelf!



Pinion is begonnen met de P1-serie uit te breiden. Zo is er onder andere een 12-speed variant op komst, die logischerwijs P1.12 gaat heten en komen de Duitse techneuten met twee varianten van een 9-speed P1.9.


Copyright: Bongers Bikes Apeldoorn