Pinion maakt versnellingsbakken die in het midden van de fiets gepositioneerd zijn. Dit versnellingssysteem is ontwikkeld door twee Duitse techneuten, Michael Schmitz en Christoph Lermen, afkomstig van de transmissie-afdeling van Porsche. Na versnellingsbakken voor sportwagens te hebben ontwikkeld bedachten deze twee heren dat de technieken waar zij dagelijks mee werkten ook heel goed geschikt gemaakt konden worden voor fietsen.

Het doel was het meest duurzame en onderhoudsvriendelijke versnellingssyteem te maken met een groot versnellingsbereik en een goede gewichtsverdeling. Het eerste product waar ze mee kwamen, was de Pinion P1.18 met 18 versnellingen. Michael en Christoph zullen het zelf niet hardop zeggen, maar de Pinion is natuurlijk bedoeld als alternatief voor de beroemde 14-versnellingsnaaf van het eveneens Duitse bedrijf Rohloff.

Hun vinding werd gedurende de ontwikkelingsperiode intensief getest door de MTB-Downhill-scene, en toen de versnellingsbak in 2012 productierijp was, zagen we hem snel in marathon-mountainbikes en trekkingfietsen verschijnen. Daar zijn wij natuurlijk heel blij mee, want daar zijn wij in gespecialiseerd! BongersBikes werd de eerste geautoriseerde Pinion-dealer en service-center.

We zijn nu een paar jaar verder en Pinion heeft de collectie inmiddels uitgebreid met 6-speed, 9-speed en 12-speed systemen. Naast modellen van Santos, Idworx en Van Nicholas met de 18-speed P1.18 versnellingsbak hebben we ook fietsen met de 12-speed C1.12 in de winkel staan.

Pinion fiets

Hoe werkt een Pinion transmissie?

De Pinion-transmissie is op een vergelijkbare manier geconstrueerd als de versnellingsbak van een auto: een gesloten behuizing met drie assen en een serie tandwielen van verschillende groottes die in een oliebad draaien. Bij auto's drijft de motor de ingaande as aan en de uitgaande as gaat naar de aangedreven wielen. De tussenas bevat een serie tandwielen waarmee de verschillende overbrengingen geregeld worden en waardoor de uitgaande as met een andere snelheid kan draaien dan de ingaande as. Simpel toch? 😉

Versnellingsbak

Bij auto's liggen de ingaande en uitgaande as in elkaars verlengde of evenwijdig aan elkaar. Nu hebben Michael en Christoph heel slim deze twee assen óver elkaar heen weten te construeren, zodat het geheel compacter werd en in het bracket van de fiets ingebouwd kon worden. Je benen hebben de rol van de motor en via de pedaalarmen breng je je kracht over op de ingaande as. De versnellingen regel je door met een draaihandvat verschillende tandwielparen aan en uit te schakelen en uiteindelijk drijft de uitgaande as het voortandwiel aan. Volg je het nog? Misschien een ingewikkeld verhaal, maar vertrouw ons, het werkt!

Hoe de Pinion versnellingsbak precies in elkaar steekt, kan je in de video hieronder bekijken.

Centrale plaatsing

De versnellingsbak wordt dus in zijn geheel op de plaats van het bracket onder het frame geschroefd. Om deze in fietsen toe te kunnen passen moeten de fietsfabrikanten een speciaal Pinion-frame maken. Evenals een Rohloff-naaf is een Pinion-bak niet bijzonder licht van gewicht, maar de plaatsing in het bracket heeft als voordeel dat het zwaartepunt mooi laag en centraal komt te liggen en het achterwiel lekker licht blijft. Die paar honderd gram extra van een Pinion-bak ten opzichte van een derailleursysteem is zo nauwelijks voelbaar.

De Pinion beschikt over een relatief klein voortandwiel en een even zo groot achtertandwiel. Het kleine voortandwiel geeft extra bodemvrijheid, zodat het tandwiel en de tandriem of ketting niet snel beschadigen door rotsblokken en boomstammen.

 

Hoog rendement

De tandwielen, lagers en assen zijn geconstrueerd voor een lange levensduur in combinatie met een zo hoog mogelijk rendement. Deutsche gründlichkeit met de precisie van een Zwitsers uurwerk! En dat hoge rendement blijkt in de praktijk goed voelbaar. De Pinion trapt lekker licht!

 

Onderhoudsvriendelijk

Alle draaiende delen zitten hermetisch opgeborgen in een aluminium behuizing. De versnellingsbak heeft dus geen last van water en vuil. Bij de Rohloff-naaf hoef je slechts om de 5000 km de olie te verversen. Dat is al heel erg weinig, maar bij de Pinion hoef je slechts om de 10.000 km de bak van nieuwe olie te voorzien! Of één keer per jaar.

Modder? Met Pinion lach je erom.

Pinion in de modder

 

Eenvoudige bediening

De versnellingen worden eenvoudig bediend met een draaihandvat. Je kan in een handomdraai meerdere versnellingen op en af schakelen en de Pinion schakelt ook wanneer de trappers niet draaien.

De draaishifter bedient de bak met twee trekkabels die, in tegenstelling tot bij een derailleursysteem, niet continu onder spanning staan. Omdat de kabels slechts tot aan het bracket lopen en dus relatief kort zijn is er weinig interne wrijving en zo is de schakelwerking lekker licht.

De indexering (de klik) van de versnellingen zit in de versnellingsbak en niet in de draaigreep. Versnellingen afstellen behoort dus tot het verleden!

Pinion versnellingsbak

Fietsen met Pinion zijn E-bike ready

Nog een groot voordeel van het Pinion-systeem ten opzichte van de Rohloff-naaf is het feit dat fietsen met deze transmissie relatief eenvoudig tot E-bike omgebouwd kunnen worden. Pinion combineert perfect met elektrische systemen met een achterwielmotor. Met de versnellingsbak in het bracket kan de motor mooi in het achterwiel gespaakt worden en voor een goede gewichtsverdeling wordt de accu op de onderbuis geplaatst.

Systemen met achterwielmotoren worden door meerdere merken als complete kit geleverd en bestaan uit een motor, accu, display, bedieningsknoppen en een kabelboom. Door de kabels niet in het frame te integreren, maar gewoon buitenlangs aan te leggen, blijft het altijd mogelijk om bepaalde onderdelen of het gehele systeem los te koppelen en te vervangen.

E-bike met Pinion

Het merk Santos levert zijn Pinion-modellen af-fabriek met het systeem van GO Swissdrive en Idworx gebruikt de Neodrives van Alber. Het is echter ook mogelijk om jouw huidige Pinion-fiets van elk willekeurig merk later, op het moment dat jij er aan toe bent, door ons om te laten bouwen!

Santos biedt E-versies van de Travel Lite+ en de Travelmaster 3+ en Idworx biedt de elektro-optie op dit moment op de oPinionoPinion TioPinion BLT en de oPinion Ti BLT. Misschien wordt het in de toekomst ook leverbaar op de mountainbikes, maar indien gewenst, kunnen wij dit in veel gevallen nú al voor je realiseren.

Pinion-varianten

Er bestaan meerdere varianten van Pinion's versnellingsbakken, met 6, 9, 12 of 18 versnellingen. Santos, Idworx en Van Nicholas werken uitsluitend met de 12 en/of 18-speed varianten. De 6 en 9-speed Pinions laten we in onderstaande overzicht buiten beschouwing. We hebben wel de gegevens van Rohloff ernaast gezet, want daar wordt Pinion toch altijd als eerste mee vergeleken.

Transmissie

Pinion P1.18

Pinion C1.12

Rohloff Speedhub 500/14

 

Pinion P1.18

Pinion C1.12

Rohloff Speedhub 500/14

Aantal versnellingen
18 12 14
Bereik
636 % 600 % 526 %
Tussenstappen
11,5 % 17,7 % 13,6 %
Oliewissel interval
10.000 km of 1x per jaar 10.000 km of 1x per jaar 5.000 km of 1x per jaar
Positie
Bracket Bracket Achterwiel
Gewicht
2700 gram 2100 gram 1820 gram
 

 

Pinion testen?

Wij hebben fietsen met Pinion in de winkel staan van onderstaande merken. Benieuwd hoe zoiets nu rijdt? Of hoe het zich verhoudt tot Rohloff? Kom gezellig langs en probeer gerust meerdere fietsen met Pinion en/of Rohloff uit!