Koga Kimera

Kimera-Kimera-racefiets

De Koga Kimera racefiets is ontwikkeld voor de veeleisende wielrenner, met focus op een laag gewicht en optimale stijfheid. Het carbon frame is afgeleid van Koga's grensverleggende en Olympische medaille winnende Kimera baanfiets, waarmee o.a. Theo Bos, Teun Mulder en Marianne Vos vele successen hebben behaald.

KOGA-Kimera-Track

FEM geoptimaliseerd monocoque carbon frame

Het monocoque carbon frame van de Kimera is ontwikkeld met behulp van de zogeheten 'Finite Element Method' (FEM), een computertechniek waarmee alle krachten die op en in een frame werken in beeld gebracht worden.

De beste manier om een sportief carbon frame te bouwen is volgens het "Monocoque" principe: een frame uit één stuk, zonder naden, met grote oppervlakken, mooie vloeiende overgangen en met meerdere vezellagen waar nodig en minder waar mogelijk. Monocoque frames worden in een mal gelamineerd en gebakken.

Koga-Kimera FEM tekening

Aan de hand van de virtuele meetwaarden konden de Koga-technici de vorm van het frame, de vezelrichtingen en de hoeveelheid carbonlagen optimaliseren. Bij het laagje voor laagje opbouwen van het frame werden er meerdere matjes toegevoegd op plaatsen waar extra stevigheid nodig was en de wanden werden dun gehouden op plaatsen waar weinig krachten op werken.

De ervaring en kennis die Koga met de Kimera baanfiets opgedaan heeft werden vervolgens toegepast op het monocoque carbon frame voor de professionele Tour-renners. De Koga Kimera Road was geboren.

koga kimera frame

De Koga Kimera Road is ontwikkeld voor zowel sprinters, klimmers en stoempers die graag volle bak gaan. Om optimaal te presteren zijn een erg hoge torsie- en bracketstijfheid voor hen van groot belang.

koga-kimera-road-ultegra-01

Hoge torsiestijfheid

Hoe hoger de torsiestijfheid hoe minder de fiets van voor naar achter vervormt en hoe betrouwbaarder het stuurgedrag blijft. Een te slap frame tordeert, waardoor de fiets niet exact de bochten rijdt die je zelf in gedachten hebt, of vervelend zwabbert als je heel hard afdaalt of vol staand op de pedalen en trekkend aan het stuur klimt of een sprintje trekt.

De technici van Koga hebben de Kimera een hoge torsiestijfheid meegegeven door een tapered balhoofd toe te passen en de voorzijde van de fiets en de onderbuis veel 'body' te geven.

Het onderste balhoofdlager heeft een grotere diameter (1 1/4") dan het bovenste (1 1/8”). Het oversized balhoofd en de grotere vorkdiameter zorgen voor een stijvere voorkant en een lekker strak en controleerbaar stuurgedrag.

koga-kimera-road-ultegra-07

Hoge bracketstijfheid

De bracketstijfheid zegt iets over hoe ver de trapas meegeeft bij kracht zetten op de pedalen. Bij een slap frame buigt de fiets in het midden heen en weer. Dit gaat ten koste van uw kostbare energie. Een frame met een hoge bracketstijfheid geeft je het gevoel dat iedere trap raak is, want er gaat geen energie verloren in de bewegingen van het frame.

Bij de Kimera zorgen de vloeiende overgangen van de oversized onderbuis via het bracket naar de liggende achtervork voor een hoge stijfheid rond de trapas. Het door de renner geleverde vermogen gaat niet verloren in bewegingen in het frame, maar wordt optimaal naar het achterwiel geleid.

De Kimera is voorzien van een Press-Fit trapas. De lagercups liggen niet buiten het frame, maar zijn erin geperst. Naast gewichtsbesparing levert dit ook een hogere stijfheid op, omdat het frame rond de trapas extra breed geconstrueerd kan worden.

koga-kimera-road-ultegra-04

 

carbon-kimera

Gladde afwerking

De in het balhoofd geïntegreerde kabelstoppers zorgen voor een mooie kabelloop zonder ontsierende nokken. Alles aan het Kimera-frame is glad, wat aerodynamisch is, maar ook vooral mooi.

koga-kimera-road-ultegra-03

Carbon patten

De uitvaleinden van frame en vork zijn van carbon. Hierdoor wordt met een laag gewicht een optimale verbinding met de rest van het frame mogelijk gemaakt. Het aluminium derailleuroog kan bij een defect makkelijk vervangen worden.

koga-kimera-road-ultegra-05

De Koga Kimera wordt in meerdere uitvoeringen aangeboden, met drie frame-varianten en meerdere afmontages. Het lichtste topframe (1k carbon) en het middelste model (3k carbon) zijn naar wens op te bouwen in het Koga Signature Custom Orderprogramma en voor de standaard afgemonteerde modellen in de collectie gebruikt Koga, naast het 3k-model, een gunstiger geprijsde variant van UD carbon.

Technische gegevens Kimera frames

 

Kimera Road
Pro 1k

(Signature)

Kimera Road Premium 3k

(Signature & Collectie)

Kimera Road
Prestige UD

(Collectie)

  • Ultra lichtgewicht FEM-geoptimaliseerd carbon frame.

  • Gebouwd met High Modulus Pro carbon.

  • Afgewerkt met 1k PicoWeaveTech carbon fiber mesh.

  • Voorvork: volledig carbon 1k geweven

  • Lichtgewicht FEM-geoptimaliseerd carbon frame.

  • Gebouwd met High Modulus Premium carbon.

  • Afgewerkt met 3k carbon fiber mesh.

  • Voorvork: volledig carbon 3k geweven

  • Lichtgewicht FEM-geoptimaliseerd carbon frame.

  • Gebouwd met High Modulus Prestige UD carbon.

  • Afgewerkt met UD carbon fiber.

  • Voorvork: volledig carbon UD.

Gewicht: ca. 950 gram

(56 cm, excl. voorvork)

Gewicht: ca. 1100 gram

(56 cm, excl. voorvork)

Gewicht: ca. 1.225 gram

(56 cm, excl. voorvork)

 

 

De verschillen tussen 1K, 3K, en UD carbonvezel

1K Pro is een vezel die relatief weinig in de fietsproductie wordt ingezet. Dit is de lichtste versie van alle carbonvezels. Een 1K frame is herkenbaar aan de hele fijne weefstructuur.

3K Premium is de carbonvezel die het meest voor uitwendig gebruik bij fietsframes wordt ingezet. 3k is goed voor een soepel frame, dat tevens stijf en sterk is. Het is herkenbaar aan de weefselstructuur met lijnen van ongeveer 3mm breed.

UD staat voor Uni Directioneel carbon. UD carbon bestaat uit vezels die niet volgens een bepaald patroon geweven zijn, maar min of meer in golvende lijnen in dezelfde richting liggen. Dit is de meest voordelige carbonsoort. Een UD frame bestaat vaak uit wat meer lagen, waardoor het een fractie zwaarder is dan bovengenoemde carbonsoorten. Het is te herkennen aan een soort van gemarmerd effect aan de oppervlakte.

Vaak worden meerdere weefselsoorten gecombineerd. UD carbon wordt vaak als basis gebruikt, waar vervolgens een 1K of 3K buitenlaag omheen gewikkeld wordt. De gewichtsverschillen zijn overigens vrij klein. Zo is een UD frame ongeveer 100 tot 150 gram zwaarder dan een 3K frame met dezelfde vorm en bij gelijke stijfheid. Echter, in de sport telt ieder verschil, hoe klein ook.

koga-kimera-ud-team-03