De Tout Terrain Pamir geeft je de power om grenzeloos te reizen.
De Pamir is de eerste Tout Terrain E-bike met aluminium frame en voorzien van een geïntegreerde batterij en de unieke Pinion MGU (Motor Gearbox Unit) aandrijving. Deze combinatie maakt hem robuust en betrouwbaar genoeg om het met recht een Expeditie-bike te mogen noemen!
De fraaie vormgeving herbergt innovatieve details waarbij direct de meeste aandacht uitgaat naar de Pinion E1.12 MGU middenmotor met geïntegreerde versnellingsbak! Deze combinatie is uniek in de markt en zorgt voor een perfecte gewichtsverdeling in de fiets. In combinatie met de 700Wh batterij staat dit garant voor een krachtige ondersteuning en bovengemiddeld bereik.
Speciaal voor de sportieve rijder die van een avontuurlijke trip houdt. Met of zonder bepakking. In Nederland of ver daarbuiten. Of je voor vlakke wegen of voor echte bergen gaat, de Tout Terrain Pamir is ontworpen om je een ongeëvenaarde fietservaring te bieden. Intuïtief en efficiënt.
Benieuwd naar de unieke rijeigenschappen? Of naar hoe dit zich verhoudt tot andere E-bikes in dit segment? Het beste is om de E-bikes zelf te ervaren tijdens een uitgebreide testrit. Uiteraard kan dit ook in de buitenlucht.
Uiteraard is de Pamir tevens voorzien van een Gates CDX riemaandrijving; in dit segment haast een vanzelfsprekendheid. Het karakter en de onderhoudsarme eigenschappen passen perfect bij de Pinion MGU aandrijving!
Het is bijna onmogelijk om álle doordachte details en de vele beschikbare opties op deze pagina te bespreken. Om daar toch een beetje duidelijkheid in te scheppen tonen we hieronder een aantal belangrijke en onderscheidende specificaties.
Sterk en mooi afgewerkt aluminium frame
Hoewel Tout Terrain bekend staat om zijn ranke stalen fietsen is voor de Pamir gekozen om het frame van AL6061 aluminium te bouwen. Aanleiding hiervoor is de "vormvrijheid" van aluminium die nodig is om de Pinion MGU en de batterij zo goed mogelijk te integreren en tegelijkertijd de sterkte en stijfheid naar een nieuw niveau te trekken.
De 700 Wh accu is volledig is geïntegreerd in het frame. Een interne accu is niet alleen stijlvol maar ook praktisch: de accu is beter beschermd tegen invloeden van buitenaf en het geeft een nog stabieler gevoel. De accu is eenvoudig naar de onderzijde uitneembaar (om eventueel binnenshuis op te laden) zodat je aan de bovenkant je bidons of andere accessoires kunt meenemen.
Aangezien de Pamir als echte expeditie-fiets is gepositioneerd biedt Tout Terrain geen lage instap variant (ivm de sterkte en stijfheid!). Met de aangeboden 3 maten van het diamant frame (met zeer sloping bovenbuis) is er echter voor eenieder wel een juiste comfortabele positie te vinden om ieder avontuur op aangename wijze aan te kunnen.
Pinion Motor Gearbox Unit
De Tout Terrain Pamir is speciaal ontworpen voor het innovatieve en duurzame Pinion MGU aandrijfsysteem waarbij de motor en de versnellingsbak geïntegreerd zijn en centraal in de fiets gepositioneerd is.
De Pamir is uitgerust met het Pinion E1.12 systeem met 12 versnellingen en de Pinion Smart Shift elektrische schakelunit. Wat een genot om hiermee moeiteloos de juiste versnelling te kiezen! Met de Pinion E1.12 heb je een extreem groot versnellingsbereik van 600% verdeelt over 12 versnellingen (ieder met een stap van 17,7%). Je kunt snel schakelen, zelfs vanuit stilstand. Het gewicht (de Pinion MGU) zit centraal in de fiets, rond de trapas. Door de lage positionering draagt dit bij aan de fijne uitgebalanceerde rij-eigenschappen. Het systeem is zeer onderhoudsarm en benodigd in principe alleen elke 10.000km verse olie.
Tout Terrain combineert de Pinion MGU uiteraard met de Gates CDX aandrijfriem voor een zeer geruisloos en onderhoudsvriendelijk geheel.
Tout Terrain E-Expedition Rack II
Door het frame van de basis af aan nieuw te ontwikkelen is tevens de constructie van de achterdrager onder de loep genomen. Door deze uit te voeren in Tubular CrMo 4130 staal en middels 4 punten op de staande achtervork te monteren wordt een breder draagvlak gecreëerd voor zware bepakking (max. 30kg) wat het rijgedrag ten goede komt.
Daarnaast is de Pamir standaard uitgerust met de EX-Rail, dit is een lagere en verder naar achteren gepositioneerde RVS rail die het zwaartepunt van de achtertassen verlaagd en de voeten meer vrijheid geeft bij het fietsen.
Tout Terrain Adventure Fork II
De Pamir wordt standaard geleverd met de Tout Terrain Adventure Fork II. Dit is een hoogwaardige carbon voorvork met BOOST steekas. Natuurlijk is deze vork voorzien van extra nokken voor Bikepacking tassen, en bestaat de mogelijkheid om de vork te voorzien van een lowrider en/of spatborden en verlichting wat deze carbon vork uniek maakt. Door de geometrie en het lage gewicht van de voorvork zorgt deze voor een zeer stabiel doch levendig rijgedrag.
Uitgebreid testen is belangrijk
Tout Terrain introduceert een E-bike met een compleet nieuwe Pinion MGU aandrijving in een segment waar Bosch (middenmotor) en Neodrives (achterwielmotor) al jaren succesvol zijn. Het grote verschil is dat Neodrives en Bosch altijd in combinatie met een externe versnellingsunit moeten worden gebruikt waar de Pinion MGU dit in 1 unit heeft geïntegreerd. Kortom minder verschillende systemen aan boord die met elkaar moeten communiceren zorgt ervoor dat de aandrijving minder gecompliceerd en daarmee betrouwbaarder wordt. De keuze is natuurlijk persoonlijk, en wij adviseren u graag!
Wat zijn nou echt de voordelen en nadelen van de verschillende systemen? Die kun je het beste zelf ervaren. Daarom mag je bij Bongers altijd écht testen, ook buiten. Zo voel je zelf de unieke rijeigenschappen van een lage en een hoge instap. Een achterwielmotor en een middenmotor. Een geïntegreerde accu en een externe accu. Een geïntegreerde versnelling of een samengesteld systeem.