VAN NICHOLAS FIETSEN
BongersBikes is de trotse dealer van Van Nicholas titanium fietsen voor Apeldoorn en omgeving.
Het exclusieve Nederlandse merk Van Nicholas bouwt fietsen van de exotische metaalsoort titanium. De racefietsen, mountainbikes en trekkingfietsen van Van Nicholas worden door de echte liefhebbers gezien als sieraden op twee wielen. Wij zien ze vooral als kwalitatief hoogstaande, functionele en duurzame rijwielen met een puur en tijdloos design.
Van Nicholas fiets testen?
NOTHING LOOKS, RIDES, LASTS LIKE A VAN NICHOLAS, zegt Van Nicholas zelf...
De unieke looks zijn overduidelijk en de uitstekende duurzaamheid kunnen wij als ervaringsdeskundigen bevestigen, maar hoe zo'n Van Nicholas met titanium frame rijdt, moet je echt zelf ervaren. Bij ons mag je uitgebreid proefrijden op alle modellen die wij in de winkel hebben staan en er bestaat ook de unieke mogelijkheid om een Van Nicholas direct te vergelijken met een Cannondale, Idworx, KOGA Signature of Santos.
Over Van Nicholas
Van Nicholas werd in 2006 opgericht door Jan-Willem Sintnicolaas en hij vestigde zijn bedrijf in Numansdorp. Zijn merk heeft zich in korte tijd tot één van de belangrijkste spelers in het topsegment ontwikkeld. In de beginjaren hebben wij samen met Van Nicholas hele mooie custom-projecten gebouwd. Het was toen zelfs mogelijk om one-off maatwerkframes te ontwerpen en door Van Nicholas te laten bouwen. Vooral op basis van de Zion 29er met Rohloff en tandriem hebben we veel speciale varianten gebouwd. Zo creëerden wij met Van Nicholas jaren geleden al de eerste titanium twentyniner mountainbike met Rohloff-Beltdrive transmissie van Nederland!
De zaken gingen goed en Van Nicholas begon groeistuipen te ondervinden. Om de problemen die bij een hard groeiend bedrijf horen het hoofd te kunnen bieden, was er een grotere en ervaren partner nodig en Jan-Willem vond deze in de vorm van het Friese merk KOGA. In 2011 verkocht Jan-Willem zijn merk aan de Accell-groep, die het onder de hoede van KOGA plaatste. Na de overname werden veel fietsen doorontwikkeld en verbeterd, want KOGA stelde nóg hogere eisen aan de frames en de onderdelen dan Jan-Willem dat deed. In de video hieronder zie je hoe de Van Nicholas frames in KOGA's testcentrum op metaalmoeheid getest worden.
Verder hecht KOGA veel waarde aan een goede leveringsbetrouwbaarheid en dit werd flink verbeterd door de assemblage bij de KOGA Signature-afdeling onder te brengen. Dit betekende ook dat de maatwerk-optie moest komen te vervallen, want dit zette een flinke rem op de frameproductie.
Iedere Van Nicholas wordt met de hand gebouwd door één monteur. Een Van Nicholas fiets is geen lopende-band-werk waarbij iedere medewerker de hele dag één en dezelfde handeling uitvoert. Nee, hier bouwt één persoon aan één fiets zodat hij of zij alle aandacht kan besteden aan jouw fiets en garant kan staan voor een zorgvuldig uitgevoerde assemblage. Zie in de timelapse video hieronder hoe één monteur één fiets in elkaar zet.
Titanium frames en onderdelen
Titanium is een van de mooiste materialen voor hoogwaardige fietsframes. Het wordt in de ruimtevaart, luchtvaart, automotive-industrie en in de medische wereld veel gebruikt als hoogwaardiger, lichter en duurzamer alternatief voor staal. Daarnaast wordt titanium veel voor sieraden gebruikt, omdat het niet corrodeert en vanwege de mooie warme zijdeglans.
Titanium is een bijzonder exclusieve metaalsoort, wat in de natuur niet in pure vorm voorkomt. Het wordt gewonnen uit rutielerts en het mineraal ilmeniet. Doordat titanium bij hele hoge temperaturen goed reageert met zuurstof en koolstof, is het moeilijk om zuiver titanium te produceren en te lassen. De buizen moeten zonder zuurstof volgens een speciaal procédé gelast worden en een titanium frame bouwen vergt dan ook enorm veel vakmanschap.
De in de fietsindustrie standaard toegepaste legering is 3AL-2.5V Titanium. Dit is titanium vermengd met 3% aluminium en 2,5% vanadium. Deze legering heeft een 43% lagere dichtheid dan staal en verenigt een hoge hardheid van de buizen met een twee maal zo hoge veerkracht in vergelijking met staal. Het heeft nauwelijks last van metaalmoeheid en is minder gevoelig voor hoge puntbelastingen. Een titanium frame kan zeer hoge belastingen verwerken voordat het blijvend vervormt. Er kunnen dus hele lichte en stijve frames mee gemaakt worden.
Titanium wordt tegen corrosie beschermd door een natuurlijke, afsluitende oxidelaag. Het is bijna net zo resistent als platina en zelfs bestand tegen strooizout. Een titanium frame hoeft dan ook niet gelakt te worden en is met zijn zijdeglans van zichzelf al van een tijdloze schoonheid. Het is ook bijzonder slag- en krasvast. Een krasje poets je eenvoudig weg met een lapje staalwol of een schuursponsje. Daarna kan het oppervlak weer mooi schoon gemaakt en op glans gebracht worden met een beetje WD40.
Prachtige details
Jan-Willem Sintnicolaas is een ware kunstenaar die zijn ontwerpen graag voorzag van prachtige, onderscheidende details. Het team onder leiding van KOGA zet deze traditie gelukkig voort. Bij alle modellen is het V-logo ergens op kunstzinnige wijze in het frame verwerkt. Het is veelal in de achterpadden terug te vinden, in de verstevigingsbrug achter het bracket of, zoals hieronder bij de Tuareg, als structureel deel van de achtervork. Prachtig!
Custombuild Programma
Omdat Van Nicholas custom-built fietsen op bestelling maakt, worden er geen grote series van de lopende band gestampt. Iedere individuele fiets is samen te stellen middels een online configurator, waarbij je kan kiezen uit meerdere soorten versnellingssystemen, remmen, wielen, zadels, sturen, banden, accessoires, enzovoort. Over de kleur hoef je niet wakker te liggen. Die is namelijk altijd gewoon blank geborsteld titanium.