Van Nicholas Zephyr - titanium zoals titanium bedoeld is.
De Van Nicholas Zephyr is vernoemd naar de mythologische figuur Zephyros, de Griekse god van de Westenwind. Hij is de zoon van Eos (godin van de dageraad) en Astraeus (zoon van een Titaan). Zephyros leefde met zijn drie wind-broers in een grot en werd door Aeolus (algemene god van de wind) losgelaten waar en wanneer deze dat nodig achtte. De westenwind werd als gunstig beschouwd, want deze kondigde de komst van de lente aan.
Echter genoeg gezever; de Van Nichols Zephyr is een exclusieve endurance racer, ontworpen om je de hele dag fris in het zadel te houden. Deze fijnbesnaarde racer zet comfort op de eerste plaats, maar levert een uitzonderlijke wendbaarheid en energieoverdracht op het moment dat dat van hem gevraagd wordt.
Je kunt er uitgebreid over discussiëren, en dat doen we met plezier, maar wij vinden de Van Nicholas Zephyr de beste titanium racefiets die Van Nicholas ooit gemaakt heeft. Bij de Zephyr is er namelijk optimaal gebruik gemaakt van alle materiaaleigenschappen van titanium, met een perfecte balans tussen snelheid, duurzaamheid en comfort als resultaat. Hoe? Dat zullen we hieronder proberen uit te leggen.
Flex-zones
Stijf waar nodig, flexibel waar mogelijk. Dat is kort samengevat de bouwfilosofie van het Zephyr-frame. Door het strategisch oversizen, ovaliseren en versmallen van de buizen heeft het titanium frame een optimale stijfheid op de grootste stresspunten en tegelijkertijd zijn er flex-zones ingebouwd op de plaatsen waar dat gewenst en mogelijk is.
De achtervork, zitbuis en zadelpen werken samen om de klappen en trillingen in verticale richting te dempen, zonder in te leveren op zijdelingse stijfheid. De hele achterkant werkt als het ware als een bladveer. Alle buizen buigen slechts een heel klein beetje, maar alles tesamen levert deze constructie toch een veerweg van zo'n 2 á 3 centimeter op.
Titanium versus staal, aluminium en carbon
Hieronder hebben we een schema gemaakt om de eigenschappen van de verschillende framematerialen met elkaar te vergelijken. De elasticiteit van het materiaal is een indicatie voor hoe goed je er een comfortabel frame mee kunt bouwen. In de meest rechtse colom staat de totale puntenscore als we alle eigenschappen even zwaar laten wegen.
Materiaal | Gewicht | Elasticiteit | Degelijkheid | Score |
---|---|---|---|---|
Staal | + | ++ | +++ | 6 |
Aluminium | +++ | + | ++ | 6 |
Carbon | ++++ | +++ | - | 6 |
Titanium | +++ | +++ | ++++ | 10 |
Als we vier frames met dezelfde stijfheidswaarden vergelijken, dan is het stalen frame het zwaarst en die van carbon veruit het lichtst. Aluminium en titanium versies bevinden zich daar tussenin. Voor sportieve fietsen valt staal vaak als eerste af, omdat een laag gewicht meestal een hoge prioriteit heeft.
Aluminium is de meest brosse metaalsoort en is dus nauwelijks geschikt voor comfortabele frames, want het zal relatief snel scheuren als de buizen te dun uitgevoerd worden. Je hebt dus vrij veel materiaal nodig om voldoende sterkte te creëeren, maar omdat aluminium een laag soortelijk gewicht heeft, is een alu frame, bij gelijke stijfheid, altijd lichter dan een stalen frame.
In het profpeloton zie je uitsluitend carbon fietsen, omdat die de beste stijfheid-gewichtsverhouding hebben. En voor ruige klassiekers als Parijs-Roubaix worden er vaak extra comfortabele endurance racers met veel flex in de achtervork en zadelbuis gebruikt. Zoals bijvoorbeeld de Cannondale Synapse. De prijs buiten beschouwing gelaten, verenigt carbon een mooie combinatie van sterke eigenschappen in zich, maar het grootste nadeel van een koolstofvezel-frame is dat deze zeer kwetsbaar is. Eén keer lelijk vallen en de kans is groot dat je je frame kunt weggooien. Dat is voor de profs geen probleem, want die krijgen hun materiaal toch gesponsord, maar voor de wielertoerist is dat een duur geintje.
Titanium scoort juist enorm goed op degelijkheid. Het corrodeert niet, heeft geen lak nodig, heeft het minst last van metaalmoeheid en kan heel goed tegen een stootje. Ten opzichte van carbon moet je misschien een paar honderd gram extra voor lief nemen, maar je krijgt er wel een oerdegelijk frame voor terug. En... dankzij de hoge mate van elasticiteit kan je er een zeer comfortabel rijdend flex-frame mee bouwen.
En dat is precies wat Van Nicholas met de Zephyr heeft gedaan. De Zephyr is relatief licht, stijf genoeg voor het meerendeel van de fanatieke wielrenners, oerdegelijk en er is in het frame-ontwerp maximaal gebruik gemaakt van de trillingsdempende eigenschappen van titanium.
Endurance geometrie
Naast het uitgebalanceerde flex-frame haalt Van Nicholas ook het nodige comfort uit de doordachte zithouding. De Zephyr valt in de zogeheten endurance categorie, wat betekent dat je dankzij een wat langere balhoofdbuis en een iets kortere bovenbuis minder diep en gestrekt op de fiets zit.
Als je een sportievere aanvalshouding wenst, dan zou je naar de Skeiron kunnen kijken, maar het is niet altijd gegarandeerd dat je daarmee ook echt sneller gaat. Je lichaam heeft namelijk vaak de neiging om het kleine beetje extra comfort dat de Zephyr je biedt terug te betalen in meer uithoudingsvermogen en extra snelheid richting het einde van de rit. Met behulp van een fietsmeting kunnen we eenvoudig bepalen wat voor soort zithouding voor jou het beste geschikt is.
Een Van Nicholas Zephyr stel je zelf samen
Iedere Van Nicholas is naar wens samen te stellen. Dat doe je middels de configurator onderaan deze pagina. Voordat je je daar gaat verdiepen in de vele opties, kan je de video hieronder even bekijken. Hierin heeft Van Nicholas de belangrijkste eigenschappen van de Zephyr kort voor je samengevat.
Afmontage naar keuze
Qua afmontage kan je kiezen uit groepen van Shimano, SRAM en Campagnolo. De Zephyr is uitsluitend leverbaar met schijfremmen. Van Nicholas kiest er gelukkig bewust voor om de gehéle onderdelengroep te monteren en niet stiekem goedkopere onderdelen er doorheen te mengen. De kwaliteit staat altijd voorop! Zoals het hoort!
Ook voor de wielsets gaat Van Nicholas uitlsuitend voor kwaliteit. Met de merken Mavic, FFWD, DT Swiss, Shimano, Campagnolo en Vision is er voor ieder wat wils; van aerodynamische wielen tijdritwielen tot ultralichte klimmerswielen. De hoog-profiel aero-wielen doen echter een beetje afbreuk aan het comfortabele karakter van de Zephyr. Naar onze ervaring komt de fiets het beste tot zijn recht met laag-profiel tubeless wielen van Mavic.
Vervolgens kies je de banden die op basis van hun specifieke eigenschappen het beste bij je passen. Snelheid, comfort, duurzaamheid, grip, lekbestendigheid en gewicht zijn zaken die in verschillende verhoudingen in de diverse banden zijn verwerkt. Met de merken Schwalbe, Continental, Mavic en Vredestijn biedt Van Nicholas voldoende keus.
Tot slot kan je je eigen Zephyr op smaak afmaken met een titanium stuur- en zadelpen, diverse stuurbochten en stuurlinten, titanium bidonhouders en een goed passend zadel.
Configureer hier je Van Nicholas Zephyr
Keuzestress?
Zoals je hebt kunnen zien, is de Zephyr verkrijgbaar met verschillende afmontages en met meerdere wielsets en banden. We informeren je in de winkel graag over de eigenschappen van alle onderdelengroepen en opties.
En natuurlijk is het sterk aan te raden om eerst eens lekker proef te rijden op één van onze Van Nicholas Zephyr testmodellen. Ze mogen vies worden!